لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

دنیا: ایا واقعا طالبان در پروسه صلح وقت کشی کرده اند؟ 


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
یکساله‌گی تفاهمنامه صلح دوحه میان امریکا و طالبان و عملی نشدن تعهدات از سوی طالبان در مطالب تحلیلی روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته است.
  • دنیا
روزنامه دنیا سرمقاله‌اش‌ را با این پرسش آغاز کرده است، ایا واقعا طالبان در پروسه صلح وقت کشی کرده اند؟
در سرمقاله آمده است از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان یک سال می‌گذرد، اما به گفته نویسنده این روند از همان آغاز با مشکلات زیادی مواجه گردیده و با سختی آغاز شده بود، اما نتیجه قابل ملاحظه در قبال نداشت.
نویسنده افزوده است در این روند تنها حدود ۵ هزار زندانی طالبان از بند رها شدند، اما این کار در کاهش خشونت‌ها هیچ کمکی نکرد.
به باور نویسنده روند صلح افغانستان آن‌قدر آسان نبود که طالبان و یا گروهای دیگر فکر می‌کردند.
نویسنده نگاشته است این درست است که از این روند طالبان مفاد بدست آوردند، به سطح جهان مطرح شدند، امیدواری‌ها برای جذب جنگجویان شان در نظام پیدا شدند و هزاران زندانی آنان از بند رها شدند، اما به گفته نویسنده اشتباه بزرگ طالبان این بود که از این فرصت استفاده نکردند.
نویسنده دنیا معتقد است طرف طالبان با کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس توافق نکردند و همین مسأله سبب شد که مسئول هر رویداد آنان پنداشته شود.
روزنامه مسیر نوشته است حالا که از توافق دوحه یک‌سال می‌گذرد پس قضاوت در مورد آن چه است؟
به باور نویسنده طالبان و امریکایی‌ها هردو تمایل به لغو تفاهمنامه دوحه ندارند.
در سرمقاله آمده است این تفاهمنامه امریکایی‌ها را مصون ساخت، پس از امضای آن هیچ سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشد و طالبان هم مفاد بدست آوردند زیرا حملات هوایی بر آنان کم شد و تلفات شان نیز کاهش یافت و روابط گسترده سیاسی را نیز ایجاد کردند.
نویسنده تاکید می‌کند که مشکل بزرگ تفاهمنامه دوحه این بود که جنگ در افغانستان متوقف نشد.
در سرمقاله آمده است اگر تفاهمنامه دوحه به شکل کامل و یا نصفه عملی می‌شود باید گفتگوهای بین‌الافغانی جدی شود و روند جاری صلح دستگاه قتل افغان‌ها را متوقف سازد.
  • هیواد
و روزنامه دولتی هیواد نوشته است طالبان از روند یکساله تفاهمنامه صلح مفاد بیشتر بدست آوردند.
نویسنده نوشته است طالبان صفوف خود را تقویت کردند، حکومت افغانستان ۵۵۰۰ زندانی آنان را رها کرد و طالبان با رهایی زندانیان شان در این مدت صفوف خویش را بیشتر از هر زمان دیگر تقویت کردند.
اما به گفته نویسنده طالبان تعهدات شان‌را برای روند صلح عملی نکردند، بنام صلح وقت را ضایع کردند و برای افغان‌هاتلفات سنگین مالی و جانی وارد کردند یعنی در مجموع افغانستان متضرر شد.
نویسنده تاکید می‌کند خواست و امید افغان‌ها این است که نه تنها روی این معامله دوباره غور شود بلکه بر طالبان و طرف‌های حمایت کننده آنان فشار وارد شود تا تعهدات شان‌را برای صلح عملی سازند.
XS
SM
MD
LG