لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

یک مقام ارشد امریکایی طرحی را برای روند صلح افغانستان به کابل سپرد


نشست افتتاحیۀ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر
نشست افتتاحیۀ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده پیشنهاد کرده‌است که باید نقش سازمان ملل در روند صلح افغانستان افزایش یابد.

این مقام روز چهارشنبه سوم مارچ در کابل در یک نشست مجازی با خبرنگاران افغان صحبت کرد و در مورد طرح پیشنهادی جدید به مقام‌های حکومت افغانستان معلومات داد.

او گفت که در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار در کابل، طرحی را برای روند صلح افغانستان که در حال انجام است، پیشنهاد کرده.

این مقام مسئول افزود که در این طرح پیشنهاد شده است که نشستی به سطح بالا توسط سازمان ملل با حضور کشورهای صاحب نفوذ مانند ایران ، پاکستان و سایر کشورهای مهم تشکیل شود. این مقام افزود، همکاری بین‌المللی برای تشویق دو طرف برای تسریع در روند صلح نیاز است.

وی افزود که این طرح بحثی را در مورد ایجاد اصول و چارچوب‌هایی برای آینده افغانستان در طولانی مدت پیشنهاد می‌کند، اینکه "آیا یک دوره انتقالی وجود داشته باشد، چگونه باید باشد، چگونه تقسیم قدرت باید شکل بگیرد."

این مقام گفت که ایالات متحده هیچ کاری را تحمیل نخواهد کرد و این پیشنهاد باید از پشتیبانی گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار باشد.

این مقام به خبرنگاران گفت که این موضوع را روز پنجشنبه ۴ مارچ با طالبان مطرح می‌کند.

او گفت که واکنش‌ها به پیشنهادات از سوی رهبران دولت افغانستان "مثبت" بوده است.

تا کنون مقامات دولت افغانستان در مورد این موضوع تبصره نکرده‌اند، اما یک منبع آگاه در شورای عالی مصالحه ملی گفته که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، طرح تازه ایجاد حکومت را با مقام‌ها و سیاسیون افغان مطرح کرده‌است.

این منبع که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که این طرح حکومت مشارکتی نیست، بلکه طرح تسریع روند گفت‌وگوهای صلح و دستیابی افغانستان به صلح است.

این در حالیست که تازه زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان دور تازۀ سفرش به کابل و کشورهای منطقه را آغاز کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد در سفرش به کابل با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و معاونانش، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و برخی از رهبران سیاسی افغانستان دیدار کرده‌است.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته: "دو نشستی که به رهبری زلمی خلیل‌زاد با هیئت امریکایی داشتیم، در آن در مورد تقویت روند صلح و تقویت دوجانبه کشورها و این‌که چگونه اراده تمام افغان‌ها در روند صلح تمثیل شود، با او گفت‌وگو کردیم."

آقای صالح افزوده است که نظام جمهوری اسلامی به براساس قانون اساسی و آرای مستقیم مردم ایجاد شده و هیچ‌کس صلاحیت لغو و باطل کردن آن را ندارد.

پیش از این گزارش‌هایی پخش شده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، طرح ایجاد حکومت ملی مشارکتی را با مقام‌های افغان در میان گذاشته است.

زلمی خلیل‌زاد سه روز می‌شود که در کابل است. او دیروز سه‌شنبه (۱۲ حوت) با صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی، عبدرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی و عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش اسلامی دیدار کرد.

او پیش از آن با محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی و محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز دیدار کرده بود.

XS
SM
MD
LG