لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

هشت صبح: حکومت موقت و انتخابات زودهنگام، دو سناریوی انتقال قدرت در افغانستان


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

گرامی‌داشت از ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار، مساله دولت انتقالی، انتخابات زود هنگام و افزایش ناامنی‌ها در کابل در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته اند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در مورد ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار نوشته است.

در سرمقاله آمده است امسال از روز خبرنگار درحالی بزرگداشت می‌شود که خبرنگاران افغانستان تحت حمله‌های شدید قرار دارند و در جریان چهار ماه گذشته شماری از آنان کشته، تهدید و یاهم آماده ترک وظیفه شده‌اند.

نویسنده تاکید می‌کند هر چند پس از حمله‌های خونین بر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها اعلامیه‌های مختلف به نشر رسیده و این حمله‌ها به سطح ملی و بین‌المللی محکوم شده اما هنوزهم افغانستان برای خبرنگاران و فعالیت‌های رسانه‌ای یک کشور خونین عنوان می‌شود.

نویسنده نگاشته است جامعۀ جهانی، سازمان جهانی حقوق بشر و نهادهای ملی و بین‌المللی خبرنگاران هم باید در این زمینه مسوولیت‌شان‌ را ادا کنند و از هر راه ممکن به زندگی خبرنگاران توجه کنند.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح نوشته است دولت انتقالی و انتخابات زود هنگام در افغانستان دو سناریوی اند که برای انتقال قدرت به دولت جدید طرح شده است.

به نوشته روزنامه؛ سناریوی اول از امریکا، روسیه، چین و پاکستان است و سناریوی دوم متعلق به ارگ ریاست جمهوری افغانستان است که احتمالا توسط هند و ایران پیشتیبانی خواهد شد _ هرچند نویسنده هیچ سندی در این باره ارائه نکرده است.

سرمقاله‌نویس افزوده است انتخابات پیش از وقت در مقایسه با دولت انتقالی یک نتیجه مطلوب خواهد داشت.

اما به باور نویسنده آن هم در صورتی که ارگ بتواند حمایت مردم و جامعۀ جهانی را در این راستا بدست آورد.

نویسنده معقتد است تاکنون معلوم نیست که ارگ تا چه زمانی روی این مساله استوار خواهد ماند و آیا این موضوع ارگ نتیجه خواهد داد و یا نه؟

طالبان هم تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند، به باور نویسنده اگر مواضع طرفداران این دو سناریو همچنین پابرجا باشد، روند کنونی صلح با شتاب به مقصد نخواهد رسید.

  • مسیر

و روزنامۀ مسیر با اشاره به تلاش‌های صلح و افزایش ناامنی‌ها نوشته است، روز پیش بر کارمندان سه ادارۀ دولتی حمله شد که در آن‌ها چهار تن به شمول یک کودک کشته شدند و حدود ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در سرمقاله آمده است در آن رویداد یک خانم حامله با کودک سه ساله‌اش هم کشته شده بود.

نویسنده آن ‌را یک رویداد متاثر کننده و غیرانسانی خوانده و نوشته است وجدان‌های بیدار با شنیدن این رویداد خاموش نمی‌مانند.

نویسنده تاکید می‌کند هر جایی که صدای صلح بلند می‌شود تلاش می‌شود آن‌جا صدای انفجار خاموش شود اما اینجا داستان عجیب است، مردم صلح می‌خواهند، از جنگ خسته شده‌اند، گفتگوهای صلح ادامه دارند اما صدای انفجارها هم بسیار بلند اند.

نویسنده نگاشته است، کشته شدن استاد پوهنتون، حمله‌های وحشتناک بر کارمندان نهادهای غیرنظامی، تخریب تاسیسات عامه و دامن زدن به جنگ‌ها در فرصت به میان آمده صلح، ظلم برحق این ملت است و باید هرچه زودتر متوقف شود.

XS
SM
MD
LG