لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

هشدار از وقوع فاجعه در ولسوالی جوند ولایت بادغیس 


آرشیف، یک فامیل بیجا شده از ولایت بادغیس به هرات.
آرشیف، یک فامیل بیجا شده از ولایت بادغیس به هرات.

برخی از باشندگان ولسوالی جوند بادغیس می‌گویند که به‌دلیل محاصره اقتصادی ازسوی طالبان در وضعیت بدی به سر می‌برند.

آنان می‌گویند که نیاز فوری به مواد غذایی دارند تا فاجعه انسانی در این ولسوالی دور افتاده رخ ندهد.

محاصره اقتصادی ولسوالی جوند بادغیس از سوی گروه طالبان زندگی را به کام ثناءالله ۲۸ ساله تلخ کرده.

ده عضو خانواده ثناءالله مواد مورد نیاز‌شان را با قیمت بسیار بلند، از مناطق تحت تسلط طالبان تأمین می‌کردند، اما حالا طالبان تحریم اقتصادی را شدید کرده‌اند: "فعلاً راه‌های فرعی و راه‌های عمومی دیوار انداخته شده و مکمل راه بند شده که مواد غذایی آنجا انتقال داده نمی‌شود. خدا می‌داند و اگر کدام اقدامی صورت نگیرد، تا یک هفته یک فاجعه در جوند رخ می‌دهد."

شدت محاصره اقتصادی در ولسوالی جوند، بسیاری از ساکنان این ولسوالی را آواره کرده.

سیف‌الله ۳۲ ساله با شش عضو خانواده‌اش به شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس پناه آورده.

او دلیل محاصره اقتصادی جوند را ایستادگی آنان در مقابل طالبان می‌داند و هشدار می‌دهد اگر کمک فوری نرسد، به گفته او فاجعه انسانی رخ خواهد داد: "کسانی که مواد ارتزاقی به جوند انتقال می‌دهند و اگر طالبان خبر شوند، آنان را بسیار زجر می‌دهند و شکنجه می‌کنند و حتی تهدید به مرگ می‌کنند و چند نفر را هم کشتند. مردم جوند بسیار به تنگ آمدند تمام مواد خوراکی این مردم تمام شده.

امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوکش نوشته که طالبان با محاصره اقتصادی ولسوالی جوند بادغیس، زندگی را برای ساکنان این ولسوالی سخت کرده‌اند.

او نوشته که طالبان مردم را به جرم انتقال نان شکنجه و حتی به قتل می‌رسانند.

اما قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان گروه طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که محدودیت در ولسوالی جوند، تنها مربوط به کارمندان دولتی است و غیرنظامیان متضرر نشده اند.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس با احمدی موافق نیست. او به رادیوآزادی می‌گوید که قیمت مواد غذایی در جوند سه چند افزایش یافته و احتمال افزایش قیمت همچنان وجود دارد.

شمس راه‌های صعب العبور و فاصله ۱۵۰ کیلومتری جوند با قلعه نو را از دلایل خواند که به گفته او، مقام‌های حکومتی تاکنون برای حل این معضل اقدام نکرده اند.

او گفت: "بیشتر از ده سال می‌شود که راه‌های مواصلاتی توسط مخالفان مسلح در جوند به روی وسایط نقلیه و ترانسپورت مسدود است و بیشتر از سه سال می‌شود که بخش‌های از ولسوالی جوند یعنی مرکز جوند تحریم اقتصادی است از سوی گروه طالبان. حتی ما برخی وقت‌ها مواد غذایی نیروهای امنیتی خود جیره بند کرده‌ایم و بخشی را در خدمت مردم قرار دادیم."

جوند با نفوس تخمینی ۲۰۰ هزار تن دور افتاده‌ترین و در عین حال محروم‌ترین ولسوالی بادغیس است.

این ولسوالی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قلعه‌نو مرکز ولایت بادغیس موقعیت دارد.

ساکنان ولسوالی جوند بشمول ثناءالله از گروه طالبان می‌خواهند که به محاصره اقتصادی پایان بدهند؛ چرا که بیشترین صدمه آن به مردم عادی می‌رسد.

XS
SM
MD
LG