لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

خانه آزادی بیان افغانستان انیسه شهید را 'چهره آزادی بیان' سال اعلام کرد


انیسه شهید خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع‌نیوز.
انیسه شهید خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع‌نیوز.

خانه آزادی بیان افغانستان انیسه شهید خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع‌نیوز را به‌عنوان "چهره آزادی بیان" سال ۱۴۰۰ این کشور اعلام کرد.

به گفته مسئولان نهاد، خانم شهید از میان حدود ۱۷۰۰ نامزد به این جایگاه انتخاب شده است.

هیئت هفت‌نفری داوران خانه آزادی بیان این عنوان را به همراه جایزه پنج‌هزار دالری این سازمان به خانم شهید اهدا کرد.

جایزه چهره آزادی بیان افغانستان روز شنبه(۲۸ حمل) از سوی خانواده‌های خبرنگارانی که در سال‌های اخیر جان باخته‌اند، از جمله برادر الیاس داعی خبرنگار پیشین رادیو آزادی، به انیسه شهید اهدا شد.

الیاس داعی خبرنگار پیشین رادیو آزادی
الیاس داعی خبرنگار پیشین رادیو آزادی

خانم شهید به رادیو آزادی گفت که ۱۲ سال می‌شود با تلویزیون خصوصی طلوع کار می‌کند و سه گزارش خود را که یکی آن درباره کووید-۱۹ و دو گزارش درباره مسائل امنیتی بود، به هیئت داور فرستاده بود.

نام الیاس داعی خبرنگار کشته شده رادیو آزادی نیز در فهرست نامزدان دریافت این جازه درج شده بود و در میان ده چهره برتر راه یافت.

نجیب اصیل، عضو خانه آزادی بیان افغانستان به رادیو آزادی گفت که یک هیئت هفت‌نفری داوران که لیز دوسیت، خبرنگار با تجربه سرویس جهانی بی‌بی‌سی یکی از آنها بود، روند انتخاب نامزدان را به پیش برد.

او افزود: "رای به‌گونه آنلاین به حدود ۱۷۰۰ نامزد داده شد. در گام نخست ۱۰۷ نفر انتخاب شدند. بعد از این میان ۱۰ نفر انتخاب شدند. بالآخره پنج نفر انتخاب شدند. انیسه شهید در این میان جایگاه اول را گرفت."

به گفته آقای اصیل، در گزینش این افراد، معیارهایی چون تاثیرگذاری، شجاعت، وفاداری به حرفه و حرفه‌ای بودن در نظر گرفته شده بود.

آقای اصیل گفت که چهار خبرنگار دیگر، عصمت‌الله سروش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز، عبدالرقیب سائل آژانس خبری پژواک، کریم امینی خبرنگار تلویزیون طلوع‌نیوز و رحیم ساروان خبرنگار صدای امریکا به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم رده‌بندی "چهره آزادی بیان" خانۀ آزادی بیان قرار گرفتند.

در مراسم اعلام این رده‌بندی طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت که آزادی بیان و رسانه‌ها از دست‌آوردهای قابل تائید همه افغانها است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

او افزود: "یک دست‌آوردی که مورد تائید همه است و همه در مورد آن اجماع دارند، عبارت از آزادی بیان، رشد رسانه‌ها و توسعه رسانه‌های چاپی، شنیداری دیداری و انواع رسانه‌ها است. این دست‌آورد دولت ملت و همه در افغانستان است."

این در حالی است که وضعیت جاری افغانستان به‌ویژه سرنوشت ناروشن صلح و کشتارهای هدفمند خبرنگاران و فعالان جانعه‌ی مدنی، نگرانی‌های شماری از خبرنگاران را نیز بر انگیخته است.

هوسی احمدزی یکی از خبرنگاران افغان در این مورد گفت: "اوضاع کنونی افغانستان به ویژه قتل‌های هدفمندانه و از دست دادن شماری از همکاران ما، مارا سخت نگران کرده است. همچنین سرنوشت دست‌آوردهای بیست ساله خبرنگاران و رسانه‌های با بیرون شدن نیروهای خارجی چگونه خواهد شد."

از سویی هم مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) گفت که ادامه جنگ پس از بیرون شدن نیروهای خارجی فعالیت رسانه‌ها را به چالش خواهد کشید.

مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره حمایت از رسانه‌های آزاد (نی)
مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره حمایت از رسانه‌های آزاد (نی)

آقای خلوتگر گفت: "اگرما شاهد ادامه جنگ باشیم آزادی بیان، رسانه‌ها و خبرنگاران قطعا با خطر جدی رو‌به‌رو می‌شوند. امیدوار هستیم که از تمام ارزشها و ارزش آزادی بیان دفاع صورت بگیرد."

خانه آزادی بیان، که شماری از خبرنگاران افغان آن را تشکیل داده‌اند، با پخش اعلامیه‌ای خواستار توقف فوری کشتار هدفمندانه خبرنگاران شده و بر رسیدگی به پرونده‌های قتل و خشونت علیه خبرنگاران تأکید کرده است.

این نهاد در اعلامیه خود خواهان تضمین امنیت خبرنگاران و حفظ آزادی بیان در پایان روند صلح نیز شده است.

در اعلامیه خانه آزادی بیان افغانستان آمده که رسانه‌ها باید به جزئیات گفتگوهای صلح دسترسی داشته باشند و نمایندگان رسانه‌ها و جامعه مدنی در مذاکرات صلح حضور داشته باشند.

در اعلامیه این نهاد همچنین آمده که حفظ چهارچوب‌های حقوقی که متضمن آزادی بیان، قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات باشد، امری حتمی است.

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که در چند ماه پسین حمله بر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها و اعضای جامعه مدنی افزایش یافته است.

حکومت افغانستان طالبان را عامل این حمله‌ها دانسته اما طالبان همواره چنین ادعاها را رد کرده و گفته که در این حمله‌ها دست ندارند.

XS
SM
MD
LG