لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

داکتران افغان دو نوزاد به هم چسپیده را موفقانه از هم جدا کردند


یکی از دو نوزاد به هم چسپیده پس از عملیات جراحی در شفاخانه فرانسوی در کابل.
یکی از دو نوزاد به هم چسپیده پس از عملیات جراحی در شفاخانه فرانسوی در کابل.

داکتران شفاخانه انستیتوت فرانسه برای کودکان و مادران در کابل که بیشتر به نام شفاخانه فرانسوی‌ کابل در یک عمل جراحی دو نوزاد بهم چسبیده را با موفقیت از هم جدا کردند.

این نوزادان هنوز نامگذاری نشده‌اند و داکتران آنها را «الف» و «ب» می‌نامند.

عملیات جداسازی آنها را یک گروه ده نفری به سرپرستی داکتر محمدطارق رحیمی در ظرف شش ساعت انجام داد.

داکتر محمد طارق رحیمی
داکتر محمد طارق رحیمی

آقای رحیمی به رادیو آزادی گفت که اگرچه در کشورهای توسعه‌یافته هم احتمال موفقیت در عملیات‌هایی مشابه ۲۵ درصد است، اما می‌گوید این كودكان هم اکنون از سلامتی خوبی برخوردارند و به طور طبیعی شیر می‌خورند.

به گفته او، شکم، زیرتنه، قلب و کبدهای این نوزادان بهم متصل بود.

محمد طارق داکتر جراح‌ آنان به رادیو آزادی گفت: "این‌گونه کودکان به‌هم چسپیده یکی از نادرترین موارد در جراحی تاکنون بود. ما دو عملیات را در افغانستان انجام داه‌ایم. اولین مورد از شکم به هم وصل بودند، اما مشکل این کودکان این بود که جگرشان یک‌جای بود و این یک عملیات مشکل بود که ما انجام دادیم."

این دو نوزاد ۱۶ روز پیش در ولایت هرات زاده و پس از آن به کابل منتقل شدند. هشت روز پس از تولد در چهارشنبه هفته گذشته این دوگانگی‌ها عملیات شدند و اکنون از سلامت کامل برخوردارند.

پدر این دو کودک آنان را پس از آن به کابل آورد که داکتران هرات به او گفتند زندگی کودکانش در خطر قرار دارد.

گلبدین پدر این دو کودک به رادیو آزادی گفت که خوشحال است که داکتران کشور خودش توانستند این عملیات موفقانه را انجام دهند: "ما بسیار خوش‌حال هستیم که عملیات طفل‌های ما موفقانه سپری شد و نیاز نشد که بیرون از کشور برویم. این جای خوشبختی است که در داخل کشورما این‌گونه داکتران لایق وجود دارند‌."

در مورد تعداد تولد نوزادان این‌چنینی ارقام دقیقی در دست نیست، اما داکتران می‌گویند سالانه یک یا دو مورد از این دست در افغانستان ثبت می‌شود.

هرچند ارقام دقیق از تولد چنین دوگانگی‌های در سطح کشور روشن نیست، اما سعیده سعید مسئول بخش زنان در شفاخانه حوزوی هرات به رادیو آزادی گفت که تنها در یک سال گذشته در هرات ۳ مورد مشابه ثبت شده‌است.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز این کار را گام مهمی در عرصه درمان در این کشور می‌داند.

میرویس علی‌زی معاون سخنگوی این وزارت گفت: "سکتور خصوصی یکی از نهادهای مهم در عرصه عرضه خدمات به مردم عزیز کشور می‌باشد به همین اساس عملیات‌های که صورت می‌گیرد، چه در سکتور دولتی چه در سکتور خصوصی یک گام مهمی در بخش تداوی مردم رنجیدیده افغانستان می‌باشد."

قابل یادآوری‌ است که در سال ۱۳۹۶ در شفاخانه اندیرا گاندی کابل نیز در چنین عملیاتی‌ دو کودکی که از ناحیه شکم به‌ هم‌ وصل بودند جدا شدند.

این‌گونه‌ عملیات‌های پیچیده در حالی در درون کشور صورت می‌گیرد که هنوزهم شماری زیادی افغانان از بهر تداوی به بیرون از افغانستان می‌روند.

XS
SM
MD
LG