لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

بلینکن: تهدید دهشت‌افگنی از افغانستان به‌مناطق دیگر انتقال یافته است


انتونی بلینکن وزیرخارجۀ امریکا
انتونی بلینکن وزیرخارجۀ امریکا

وزیرخارجۀ امریکا یکبار دیگر از تصمیم فراخواندن نیروهای این کشور از افغانستان دفاع کرد.

انتونی بلینکن وزیرخارجۀ امریکا از تصمیم خارج کردن همه نیروهای امریکایی از افغانستان، یکبار دیگر دفاع کرده گفت که شبکۀ القاعده تا حدی زیاد درافغانستان متلاشی شده و امکاناتی را که درسال ۲۰۰۱ داشت اکنون دراختیار ندارد.

او به شبکه تلویزیون ای‌بی‌سی نیوز گفت که واشنگتن بازهم وضعیت افغانستان را ازنزدیک زیرنظر واین امکانات را دراختیار خواهد داشت که دربرابر هرتهدید احتمالی اقدام کند.

آقای بلینکن افزود: "ما امکاناتی خواهیم داشت تا ببینیم که اگر تهدید تروریزم از افغانستان دوباره ظاهر می‌شود یا به‌میان می‌آید ما آنرا همزمان خواهیم دید وبه موقع اقدام خواهیم کرد. ما امکانات و نیروهای خود را خواهیم گماشت تا حفاظت دربرابر ظهور مجدد هرتهدید بالقوه را اطمینان بخش سازیم."

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

رئیس جمهور امریکا چند روز پیش از این اظهارت وزیرخارجه اعلان کرد که همه نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند گفت.

اما رئیس، سی‌آی‌ای، استخبارات مرکزی و برخی اعضای کانگرس بعد ازاین اعلام جوبایدن گفتند که امکان دارد وضعیت افغانستان ناگوارتر و این کشور بار دیگر به‌منبع تهدید تروریزم به امریکا مبدل شود.

اما وزیرخارجۀ امریکا دراشاره به توافقنامه قطر گفت که طالبان وعده کرده اند که به القاعده وگروه‌های دیگر دهشت‌افگن اجازه نخواهند داد که با استفاده از خاک افغانستان بار دیگر برامریکا حمله کنند.

امضای توافقنامه صلح قطر میان امریکا و هیئت سیاسی گروه طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰
امضای توافقنامه صلح قطر میان امریکا و هیئت سیاسی گروه طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰

او گفت که امریکا طالبان را مسئول عملی کردن این تعهد می‌داند. وزیرخارجۀ امریکا از طالبان خواست که اگر می‌خواهند که به‌سطح جهانی تجرید و منزوی نشوند در پروسۀ سیاسی دخیل شوند.

او گفت که روی پروسۀ رسیدن به صلح درافغانستان بسیار سرمایه‌گذاری شده تا همۀ اطراف به یک توافق دست یابند.

وزیرخارجه امریکا این نگرانی را که گویا افغانستان بعد از بیرون شدن قوای خارجی یکبار دیگر دچار جنگ داخلی خواهد شد رد کرده گفت: "درنهایت، این به نفع هیچ کسی نیست، اگر طالبان باشند یا کدام طرف دیگر، مردم افغانستان قطعا نمی‌خواهند که این کشور باردیگر دچار جنگ داخلی و جنگ طولانی شود. اگر طالبان می‌خواهند که به یک نوع درحکومت سهیم شوند، اگر این گروه می‌خواهد که به سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود و نمی‌خواهد که منزوی شود باید در پروسۀ سیاسی داخل شود."

درعین حال رئیس جمهور افغانستان محمداشرف غنی این احتمال را که گویا با خروج نیروهای بین‌المللی حکومت این‌کشور باخطر سقوط روبرو خواهد شد با شدت رد کرد.

او به گردهمایی دیروز درکابل گفت: "ما تنها ۴۰هزار کوماندو داریم، نیروهای خاص و هوایی داریم، آنها خوب آموزش دیده اند و درمنطقه بی‌نظیراند، و تاکه این نیروها وجود داشته باشد خطر سقوط دولت وجود ندارد."

رئیس جمهور غنی تصمیم امریکا برای خارج کردن نیروها را محترم دانسته گفته است که درمورد با امریکا همکاری می‌کند.

او گفته که از دوسال به این سو برای چنین روزی آمادگی کامل گرفته و پلان همه‌جانبه تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG