لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

تبصره نشنل انترنست و گاردین در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان


شماری از روزنامه های جان
شماری از روزنامه های جان

نشریۀ امریکایی نشنل انترست به ضرب الاجل ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن برای خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته و نوشته که بحث حضور تقریباً ۲۰ سالۀ امریکا در افغانستان سه رئیس جمهور پیشین امریکایی جورج دبلیو بوش، بارک اوباما و دونالد ترمپ را با چالش رو به رو کرده بود.

اما به نوشتۀ نشریه، جو بایدن به عنوان اولین رئیس جمهور امریکا در چهل سال گذشته که فرزندش در جنگ خدمت کرده مسائل را به گونه‌ای متفاوت می‌بیند.

بایدن به تازگی اعلام کرد که امریکا همۀ نیروهایش را تا یازدهم سپتمبر ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون خواهد کرد.

اما براساس توافقنامه میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضاء شد، قرار بود این نیروها تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

نشنل انترست می‌نویسد، ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بدون شک که یک بحث استراتژیک است، اما از دید نویسنده، به نظر می‌رسد که پس از گذشت نزدیک به بیست سال، نگرانی امریکایی‌ها به گونه‌ای چشمگیری در مورد تروریسم کاهش یافته است.

در ادامه آمده که در زمان آغاز طولانی‌ترین جنگ امریکا در افغانستان ۸۳ درصد از امریکایی‌ها از این تصمیم حمایت می‌کردند، اما در ۲۰۱۹ حدود ۴۱ درصد از آنان هیچ نظری در این مورد نداشتند که آیا امریکا به اهداف خود در افغانستان رسیده یا خیر؟

نشنل انترست می‌افزاید، یکماه پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ در امریکا، ۷۱ درصد از امریکایی‌ها از وقوع دوباره حملات تروریستی در کشورشان ابراز نگرانی کرده بودند. اما در جولای ۲۰۲۰ در فهرست ده موضوع که امریکایی‌ها آنرا به عنوان بزرگترین چالش خوانده بودند تروریسم در آخرین ردیف قرار داشت.

براساس این نظرسنجی امریکایی‌ها اکنون بیشتر از تروریسم نگران تغییرات اقلیمی، جرایم جنایی، بیکاری و تبعیض نژادی در کشورشان اند.

روزنامۀ بریتانیایی گاردین هم به موضوع خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان تا سپتمبر امسال پرداخته و نظر برخی از نظامیان ارشد متقاعد را پرسیده.

گاردین به نقل از سایمون دیگینز اتشه نظامی سابق در افغانستان نوشته که نیاز است تا در مهار طالبان به دولت افغانستان کمک شود. به گفتۀ او درس عمده را که می‌توان از سال‌های بین ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در افغانستان آموخت، ادامه کمک مالی با دولت آنکشور است و باید شبکۀ گسترده تمویل کننده طالبان از بین برده شود.

آقای دیگینز افزوده که حتی اگر هیچ نیروی بین‌المللی در افغانستان حضور نداشته باشد، کار‌های زیادی است که جامعۀ جهانی می‌تواند برای آنکشور انجام دهد. او افزوده که فداکاری‌ها و جان فشانی هایی که در افغانستان شده نباید به هدر برود.

اخیراً مقام‌های ارشد افغانستان هم گفتند که خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان به معنی قطع روابط با جامعۀ بین‌المللی نیست.

امریکا و ناتو هم گفته اند که همواره در کنار افغانستان باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG