لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

خواست زنان هرات در گفتمان «نگرانی زنان پیرامون گفتگوهای صلح»: طالبان آتش‌بس کنند


گفتمان «نگرانی زنان پیرامون گفتگوهای صلح» در هرات
گفتمان «نگرانی زنان پیرامون گفتگوهای صلح» در هرات

زنان هرات در گفتمانی تحت نام «نگرانی زنان پیرامون گفتگوهای صلح» از گروه طالبان می‌خواهند که آتش‌بس اعلام کنند؛ چرا که زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشخص شده است.

این زنان هشدار می‌دهند که اگر از فرصت به وجود آمده در نشست صلح استانبول استفاده نشود، افغانستان وارد مشکلات جدی خواهد شد و بیشترین صدمه را زنان افغان می‌بینند.

شایسته مجددی، ۲۱ سال دارد. او محصل پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون هرات، دلهره و هراس به نتایج مذاکرات صلح افغانستان دارد.

او دوران حاکمیت رژیم طالبان را در این کشور به یاد ندارد، اما نگران هست که با سهیم شدن طالبان به حکومت، صحنه برای حضور شان محدود شود.

بانو مجددی می‌گوید: "بعد از گذشت رژیم طالبان زنان وارد دوره جدیدی شدند و ما امروزه، زنان و دختر خانم‌های داریم که مکتب، پوهنتون می‌روند و تحصیل می‌کنند و اینان زنان دوران رژیم طالبان نیستند که مجبور بودند که با برقع بیرون شوند و هیچ حقی نداشتند که ابراز نظری بکنند و ما هیچ گاهی به دوران رژیم طالبان بر نخواهیم گشت."

آرشیف، شماری از زنان افغانستان در همایشی به مناسبت روز جهانی زن در کابل
آرشیف، شماری از زنان افغانستان در همایشی به مناسبت روز جهانی زن در کابل

با سقوط رژیم طالبان فصل تازه برای رشد زنان در افغانستان باز شد و عاطفه غفوری با بهره گیری از این فرصت مکتب و پوهنتون را تمام کرد. او تأکید دارد که نباید دستآوردهای دو دهه اخیر در مورد آزادی‌های فردی و حقوق زنان، با طالبان معامله شود.

غفوری گفت: "ما صلحی را می‌خواهیم که ارزش‌های انسانی و حقوق زن، عدالت و حقوق‌بشری در آن در نظر گرفته شده و جایگاه زنان مشخص شود."

گفتمانی تحت نام «نگرانی زنان پیرامون گفتگوهای صلح» در ولایت هرات برگزار شد. فرشته یعقوبی، یک تن از برگزار کنندگان این گفتمان، از خروج کامل نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتمبر سال جاری میلادی نگران است.

او هشدار می‌دهد که اگر از فرصت به دست آمده در نشست صلح استانبول استفاده نشود، وضعیت افغانستان وخیم خواهد شد.

بانو یعقوبی افزود: "جهت دستیابی به صلح تمام گروه‌های مسلح افغانستان باید حاضر به آتش‌بس شده و با تواضع و حسن نیت جدیدی وارد مذاکرات صلح شوند و اگر این فرصت صلح به واقعیت مبدل نشود؟ مردم افغانستان و به خصوص زنان بیشترین ضرر را متقبل خواهند شد."

بارها حکومت افغانستان به زنان اطمینان داده است که هیچ گاهی عقبگرد به دوران طالبان را در گفتگوهای صلح با این گروه نمی‌پذیرد.

مونسه حسن‌زاده، معاون والی هرات اطمینان می‌دهد که حفظ حقوق زنان جزء اولویت‌های حکومت افغانستان است.

حسن‌زاده گفت: "حضور زنان در گفتگوهای صلح خیلی پررنگ نیست و این دغدغه ما است و ما این را می‌فهمیم. چندین بار صدای مردم هرات بالا شده تا حضور بیشتر و معنی‌دار زنان در نشست‌های صلح پیدا کنند."

شماری از اعضای طالبان در مذاکرات میان افغانان در قطر
شماری از اعضای طالبان در مذاکرات میان افغانان در قطر

قرار بود که نشست صلح در استانبول به تاریخ ۲۴ ماه اپریل برگزار شود، اما پس از آن طالبان از اشتراک در آن خودداری کردند و این نشست به بعد از عید فطر به تاخیر افتاد.

زنان افغان به شمول شایسته امیدوار هستند که در ذهنیت گروه طالبان مبنی بر حضور زنان در اجتماع تغییر مثبت ایجاد شود و یک بار دیگر دوران حاکمیت این گروه قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی تکرار نشود.

ذبیح‌الله مجاهد یکی ازسخنگویان طالبان رادیو آزادی گفته بود که آنان مطابق به شریعت اسلامی برای زنان حقوق قایل هستند اما برخی فعالان حقوق زن این سخنان را کلی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG