لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

خروج قوای امریکا از افغانستان و تمایل بیش‌ازپیش چین به افغانستان


بیرق‌های افغانستان و هند، ایران، پاکستان، چین و ایالات متحده
بیرق‌های افغانستان و هند، ایران، پاکستان، چین و ایالات متحده

در آستانه خروج قوای امریکا و ناتو از افغانستان، چین بیش از پیش به افغانستان تمایل پیدا کرده.

نیروهای امنیتی افغان در ماه دسمبر ادعا کردند که گروه از چینایی‌ها می‌خواستند به طور مخفی در شبکه‌های تروریستی در خاک افغانستان نفوذ کنند.

هرچند حکومت افغانستان بازداشت این گروه را تایید کرد، ولی در مورد آن جزئیات ارائه نکرد.

پیکنگ هم در مورد فعالیت این گروه توضیحی نداده است.

ولی مقامات افغان بعداً به رسانه‌ها گفتند که این شبکه از هفت سال به این سو فعالیت می‌کرد و می‌خواست که برای بازداشت ایغورها کمک شبکه حقانی مستقر در پاکستان را به دست آورد.

نجیب آزاد یک سخنگوی سابق ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید به‌خاطر تصمیم خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان چین ترس دارد که با بیرون رفتن قوای امریکا و ناتو بی‌ثباتی در افغانستان حکمفرما خواهد شد و به امنیت چین تهدید جدی ایجاد خواهد کرد.

نجیب‌الله آزاد
نجیب‌الله آزاد

چین ۷۶ کیلومتر سرحد مشترک با افغانستان دارد. این کشور در سالهای اخیر ترجیح داده که با افغانستان زیاد تماس نداشته باشد، اما در این اواخر موقف خود را تغییر داده است.

از افشای حضور شبکۀ جاسوسی چین در افغانستان هم معلوم می‌شود که این کشور نگران است که مبادا افغانستان به مرکزی برای افراطگرایان ایغور تبدیل شود.

چین در نزدیکی سرحدات خود یک لوای افغان را آموزش داده و در تاجیکستان هم پوسته‌ای ساخته تا ایغورهای مقیم افغانستان را تحت نظر داشته باشد و معلومات استخباراتی جمع‌آوری کند.

چین همچنان سعی کرده که مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان را میزبانی کند و در این راستا تلاش‌های دیپلوماتیک خود را افزایش داده.

اعلام جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد خروج کامل قوای امریکا و ناتو از افغانستان تا یازدهم سپتمبر امسال، برای دیگر از قدرتها در سطح منطقه، از جمله پاکستان، این فرصت را مساعد کرده که درصدد افزایش نفوذ خود در افغانستان برآیند.

ایران هم یکی از بازیگرانی است که می‌خواهد نفوذش در آینده در افغانستان افزایش یابد.​

هیئت سیاسی گروه طالبان در دیدار با سران جمهوری اسلامی ایران در تهران
هیئت سیاسی گروه طالبان در دیدار با سران جمهوری اسلامی ایران در تهران

اما به گفته آگاهان امور پاکستان از دیر زمانی به این سو در قضایای افغانستان دخیل بوده و اداره‌های استخباراتی آن کشور با طالبان روابط نزدیک دارند.

تحلیل‌گران گفته اند چین روابط نزدیک با پاکستان دارد، اما در رابطه با افغانستان ترجیح می‌دهد که با تهران همکاری کند.

XS
SM
MD
LG