لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان امروز رسماً آغاز می‌شود


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در حال ترک کردن افغانستان.
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در حال ترک کردن افغانستان.

امروز شنبه (اول ماه می) مصادف با یازدهم ماه ثور روزی رسمی آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

بر اساس توافق‌نامه چهارده ماه پیش میان امریکا و طالبان در دوحهٔ قطر، روند خروج این نیروها، می بایست امروز (شنبه) تکمیل می‌شد.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا دو هفته قبل اعلام کرد که بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می آغاز و تا یازدهم سپتمبر تکمیل خواهد شد.

به دنبال آن، طالبان تهدید کردند که اگر خارجی‌ها بر اساس توافق دوحه به زمان تعیین شده افغانستان را ترک نکنند، بر آنها حمله می‌کنند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت، راه حملهٔ طالبان در هر زمانی باز است. اما به گفتهٔ وی در این باره در روشنی با ارزش‌های دینی و ملی تصمیم می‌گیرند.

نعیم نگفت که آنها چه زمانی در این مورد تصمیم می‌گیرند.

به نظر می‌رسد که امریکا و طالبان نسبت به یکدیگر از نرمش کار گرفته و نمی‌خواهند که در روابط شان تنش ایجاد شود.

آرشیف، سربازان امریکایی در پایگاه نظامی گمبری در ولایت لغمان
آرشیف، سربازان امریکایی در پایگاه نظامی گمبری در ولایت لغمان

طالبان در چهارده ماه گذشته بر نیروها و قرارگاه‌های قوای خارجی در افغانستان هیچ‌گونه حملهٔ نکرده و بر خلاف، حملات شان بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را افزایش دادند.

همزمان، خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های غربی گزارش می‌دهد که طالبان در مدت چهارده ماه حتی از قرارگاه‌های نیروهای خارجی در برابر حملات دیگر گروه‌ها محافظت کرده اند.

این مقام به شرط افشأ نکردن نامش به خبرگزاری رویترز گفته که طالبان این کار را بر اساس ضمایم پنهانی توافق‌نامه امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه پایتخت قطر امضا شد، انجام داده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز وزارت خارجه ایالات متحده امریکا هم در باره ضمایم پنهایی توافق‌نامه فوراً واکنش نشان نداده است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

اما فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در عکس‌العمل به این موضوع دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت، اینکه طالبان از قرارگاه‌های خارجی حفاظت می‌کنند و بر نیروها و قرارگاه‌های قوای افغان حمله می‌کنند، نمایانگر این است که آنها دشمن مردم افغانستان اند.

او گفت: "طالبان جنگ خود را با امریکایی‌ها پایان دادند و اکنون جنگ را با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، دولت و مردم افغانستان ادامه می‌دهند. این در واقع، بیانگر دشمنی آشکار با مردم افغانستان است و دنبال کردن منافع خارجی‌ها در این‌کشور."

اما طالبان این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان شام دیروز جمعه در یک پیامی به رادیو آزادی گفت که آنها بر اساس توافق‌نامه دوحه در چهارده ماه گذشته بر نیروهای امریکایی و قرارگاه‌های آنها حمله نکرده اند.

او افزود: "ادعای محافظت از قرارگاه‌های آنها ]امریکایی‌ها[ از طرف ما حقیقت ندارد، ما در این مورد کدام تعهد نداشتیم، صرف افراد ما اجازه حمله بر آنها را نداشتند."

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا حدود دو هفته پیش گفت که رئیس جمهور و وزیر دفاع این کشور روشن ساختند که به هرگونه حمله هنگام خروج بر نیروهای امریکایی یا هنگام خروج متحدان و شرکای امریکا پاسخ بسیار محکم می‌دهند.

پنتاگون گفته که اگر تهدیدها را جدی نگیرند بی احتیاطی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG