لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

نگرانی برخی نهادهای دفاع از رسانه‌ها به 'هشدارهای تازه طالبان'


شماری از رسانه‌های دیداری در افغانستان
شماری از رسانه‌های دیداری در افغانستان

هشدار همزمان طالبان و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به رسانه‌ها، نگرانی جدی برخی نهادهای دفاع از خبرنگاران و رسانه‌ها را برانگیخته است.

سازمان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نی، با پخش اعلامیه‌ای گفته که از این هشدارها چنین برداشت می‌شود که وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان با گذشت هر روز محدود می‌شود.

این سازمان همچنین گفته که چنین هشدارهای همزمان باعث ایجاد ترس و رعب در میان جامعه رسانه‌ای این کشور می‌شود و به نفع این کشور و روند صلح نیست.

شماری از تصویربرداران رسانه‌های افغانستان در کابل
شماری از تصویربرداران رسانه‌های افغانستان در کابل

در اعلامیه‌ای نی همچنین آمده است که رسانه‌های افغانستان مستقل هستند و بر منبای قانون رسانه‌ها عمل می‌کنند و هیچ نیرویی نمی‌تواند از آن به عنوان ابزار استخباراتی استفاده کند.

از سویی هم خانه آزادی بیان افغانستان با اشاره به هشدار همزمان ریاست امنیت ملی و طالبان به رسانه‌ها، در تویتی نوشته که در روزهای اخیر موج تازه تهدید علیه رسانه‌ها بالا گرفته است.

این نهاد با اظهار نگرانی از این موضع‌گیری‌ها از طرف‌های درگیر خواسته که در برابر رسانه‌ها از موضع‌گیری "نامناسب و غیر اصولی" پرهیز کنند.

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رشته تویتی، تعدادی از رسانه‌های افغانستان را بدون ذکر نامهای آنها "ابزار پروپاگند حکومت" این کشور خوانده است.

سخنگوی طالبان هشدار داده که در صورت ادامه این عمل، عواقب بعدی آن به دوش خود رسانه‌ها خواهد بود.

در عین حال، احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در نشست استجوابیه‌ای در شورای ملی این کشور امروز گفت که شماری از خبرنگاران و تحلیلگران به نفع طالبان عمل می‌کنند و حکومت با چنین افرادی برخورد خواهد کرد.

احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

آزادی بیان و رسانه‌ها یکی از دستاوردهای عمده حکومت افغانستان در ۲۰ سال اخیر شمرده می‌شود.

این در حالی است که در روزهای اخیر و همزمان با آغاز روند بیرون شدن تمام نیروهای خارجی از افغانستان جنگ در برخی ولایت‌های این کشور مانند هلمند، کندهار، بغلان و لغمان شدت گرفته است.

XS
SM
MD
LG