لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

'افغانستان در میان ۳ کشور روبه‌رو با کمبود غذایی قرار دارد'


آرشیف، یک خانواده فقیر در افغانستان
آرشیف، یک خانواده فقیر در افغانستان

یک گزارش تازه جهانی در مورد بحران غذایی جهان، افغانستان را در میان سه کشوری قرار داده که با کمبود غذا رو به رو اند.

در این گزارش شبکه جهانی مبارزه با بحران‌های غذایی آمده که نا امنی‌های دوامدار، شیوع ویروس کرونا و حوادث طبیعی از عوامل عمده عدم مصئونیت غذایی است.

گلدسته خانم ۳۷ ساله که به‌گفته خودش ۶ کودک دارد و شوهرش را دو سال پیش در یک حادثه‌ ترافیکی از دست داده است.

او در وضعیت بد اقتصادی به‌سر می‌برد و همه‌روزه از صبح تا شام گدایی می‌کند و برای کودکان خردسالش نفقه تهیه می‌کند.

گلدسته می‌گوید که کودکانش دو تا ۱۱سال عمر دارند و در خیمه‌ای کهنه در نساجی بگرامی زندگی می‌کند.

او می‌افزاید: "خانه ندارم. در خیمه زندگی می‌کنم. زندگی من خراب است. یتیم دارم و از صبح تا شام در کوچه‌ها می‌گردم تا نفقه شش کودک خود را برابر کنم. از مردم می‌خواهم با من کمک کنند چون یتیم دار هستم."

اما تنها گلدسته نیست که با فقر و تنگدستی رو‌به‌رو است بلکه مانند او هزاران تن همه روزه در شهرکابل و ولایت‌ها به دلیل فقر زیاد با مشکل مواجه اند و حتی دست به گدایی می‌زنند.

مشکل عدم مصئونیت غذایی و فقر در افغانستان جدی بوده و حتی یک گزارش تازه شبکه جهانی مبارزه با بحران غذایی نشان می‌دهد که افغانستان در میان سه کشوری قرار گرفته که با کمبود غذا رو به رو است.

وحیدالله امانی سخنگوی سازمان غذایی جهان (دبلیو،اف،پی) نیز گفته که افغانستان در فهرست ده کشوری جهان قرار دارد که مصئونیت غذایی در آن بسیار کم است.

وحیدالله امانی سخنگوی سازمان غذایی جهان
وحیدالله امانی سخنگوی سازمان غذایی جهان

آقای امانی به رادیو آزادی گفت که سازمان غذایی جهان تلاش می‌کند تا در سال جاری میلادی برای میلیون‌ها نیازمند در افغانستان کمک تهیه کند.

او می‌گوید: "دبلیو،اف،پی در سال ۲۰۲۱ در نظر دارد که از طریق برنامه‌های گوناگون خود برای ۱۳میلیون نیازمند کمک‌های مواد غذایی و یا پول نقد برای به‌دست آوردن مواد غذایی برساند تا مردم از این وضعیت بیرون شوند."

این در حالی است که براساس برخی گزارش‌ها، در سال گذشته ۲.۶ ملیون تن به دلیل درگیری‌های دوامدار در افغانستان بیجا شده اند.

در همین حال تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته که به دلیل چالش‌های گوناگون این کشور در سال جاری به کمک‌های بیشتر جهانی نیاز مند است.

تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث
تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث

او می‌گوید: "وضعیت افغانستان ایجاب تعهد کمک بیشتر را می‌کند. اگر این وضعیت به‌گونه درست مدیریت نشود طبیعی است که با توجه به موج سوم ویروس کرونا، خشک‌سالی و ادامه ناامنی‌ها مشکل عدم مصئونیت غذایی را در این کشور افزایش خواهد داد."

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که افغانستان با موج سوم ویروس کرونا رو به رو بوده و جاری شدن سیلاب در شمار ولایت‌ها تلفات و خسارات هنگفت به مردم وارد کرده است.

در عین حال بیشتری ولایت‌های افغانستان در حال حاضر شاهد درگیری‌ها شدید بوده که ممکن آمار بیجا شدگان و افراد نیازمند به کمک را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG