لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

امرالله صالح: طالبان "تروریست" خطر جدی برای آینده افغانستان است


امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان از واشنگتن خواسته که پس از خروج از افغانستان به همکاری با این کشور ادامه دهد؛ چرا که به گفته او، طالبان "خطر جدی برای آینده افغانستان" هستند.

او روز دوشنبه (۱۱ می) در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس گفت: "چیزی که شما به عنوان تغییر در افغانستان می‌بینید، بیشتر به دلیل سرمایه‌گذاری ایالات متحده است" و این کشور باید به همکاری‌هایش در بخش دیپلماتیک، اقتصادی و راهبردی با افغانستان ادامه دهد.

آقای صالح همچنین طالبان را یک خطر جدی برای آینده افغانستان خواند و افزود امریکا به این گروه مشروعیت داده است.

صالح می‌گوید: "ما به امریکا نمی‌گوییم که بماند. این تصمیمی است که خودشان گرفته‌اند و ما احترام می‌گذاریم. من مطمین هستم آنان خطر را محاسبه کرده‌اند، اما اگر از من بپرسید خطر چیست، خطر طالبان تروریست هستند."

آرشیف٬ شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
آرشیف٬ شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

گروه طالبان ادعای امرالله صالح مبنی بر تروریست خواندن‌شان را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان این ادعای آقای صالح را به‌دور از واقعیت و تنها گزینه‌ای برای جلب توجه امریکا و سایر کشورها برای حمایت از آنچه که او «اداره کابل» خوانده، دانسته است.

بر اساس تصمیم امریکا، خروج نظامیان این کشور از افغانستان از اول ماه می آغاز شد. به دنبال اعلام تصمیم خروج این نیروها میزان خشونت و تلفات غیرنظامیان در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

حکومت همواره طالبان را مسوول این کشتار دانسته، اما طالبان این اتهام را رد کرده است.

امریکا یکی از بزرگ‌ترین حامیان افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور است.

تمیم عاصی، معین پیشین وزارت دفاع افغانستان و رییس انستیتوت مطالعات جنگ و صلح، تقابل طالبان و حکومت را در شرایط کنونی به سود کشور نمی‌داند. او تاکید دارد که حکومت و طالبان باید برای ختم جنگ تلاش کنند.

تمیم عاصی٬ معاون پیشین وزیر دفاع و رییس انستیتوت مطالعات جنگ و صلح
تمیم عاصی٬ معاون پیشین وزیر دفاع و رییس انستیتوت مطالعات جنگ و صلح

عاصی می‌گوید: "معاون اول به شکل تاریخی در این اواخر موقف‌های ضد طالب داشته. طالبان یک واقعیت افغانستان هستند. خیلی‌های‌شان افغان و مسلمان هستند. دو واقعیت جمهوریت و امارت باید یک راه حل سیاسی برای خود پیدا کنند تا از این جنگ خانمان‌سوز بیرون شویم. هردو زیر یک چتر روی ارزش‌ها و منابع مشترک کار کنند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر بنیاد تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا و هم‌پیمانان‌اش قرار است روند خروج نیروهای خارجی تا یازدهم سپتمبر همین سال تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG