لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

افزایش ناامنی‌ها در کندز؛ "مردم تهکوی‌ها را برای مصون ماندن آماده می‌کنند"


آرشیف، نیروهای افغان در ولایت کندز. May 19, 2020
آرشیف، نیروهای افغان در ولایت کندز. May 19, 2020

زهرا کاکر، باشندۀ مرکز ولایت کندز می‌گوید اخیراً تحرکات طالبان در حومۀ شهر کندز افزایش یافته است.

زهرا کاکر به رادیو آزادی گفت که مردم نگران هستند: "خیلی وقت است که در اطراف کندز طالبان حضور دارند و جنگ جریان دارد. مردم نمی‌توانند آزادانه به وظایف و کارهای شان بروند، از اقارب و خویشان خبر گرفته نمی‌توانند. صدای فیرها نزدیک و نزدیکتر می‌شود. این وضعیت همه مردم را نگران ساخته است."

احمدالله، یک باشندۀ دیگر کندز می‌گوید، این وضعیت تأثیر ناگوار بر روان مردم داشته است: "این وضعیت روی مردم تأثیر بسیار بد داشته. دیده می‌شود که طالبان در فاصله ۵۰۰ متری و یک کیلومتری مرکز کندز قرار دارند. صدای فیرها از لحاظ روانی و اقتصادی تأثیر مخرب روی مردم داشته، دولت هم اقدام جدی نمی‌کند. انداخت‌ها و فیرها از هر طرف بر افراد ملکی، اصابت می‌کند."

احمد بلال، یک باشندۀ دیگر کندز می‌گوید، با ختم آتش‌بس سه روزه، مردم از ترس حملات تدابیر احتیاطی را شدت بخشیده اند: "مردم در حالت هراس و ترس قرار دارند. به همین خاطر مواد خوراکی اولیه را خریداری کرده، تهکوی‌ها و زیرخانه های شان را خالی می‌کنند، تا از جنگ صدمه نبینند. برخی‌ها حتی موترها و سایل شان را از شهر کشیده و به جای امن انتقال داده اند."

نیروهای کماندوی افغانستان
نیروهای کماندوی افغانستان

اما وزارت دفاع افغانستان اعلام نموده که نیروهای کمکی به ولایت کندز اعزام شده اند. فواد امان معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که این نیروها از افراد ملکی در برابر حملات احتمالی طالبان حفاظت می‌کنند: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آمادگی کامل برای محافظت از مردم دارند. به همین هدف کماندوهای تازه نفس در ولایت کندز مستقر شده اند. آنها به هر نوع فعالیت‌ها و تحرکات ضد امنیتی و تروریستی طالبان پاسخ سخت خواهند داد."

قوماندانی امنیه ولایت کندز نیز در اعلامیه‌ای گفته که همه پرسنل نظامی این ولایت به حالت آماده باش و احضارات درجه یک قرار داشته و برای تامین امنیت مردم کاملاً آماده هستند.

اما باشندگان کندز می‌گویند، ترس گسترده از حمله احتمالی بر این شهر سایه افگنده.

در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ شمسی بعد از یک سلسله حملات گسترده، دو بار شهر کندز برای مدت کوتاه توسط طالبان تصرف شد.

اینک با ختم آتش‌بس سه روزه بین طالبان و دولت در روزهای عید، از نیمه شب گذشته نگرانی‌ها در مورد امنیت شهر کندز، افزایش یافته است.

در جریان حملات پراکنده در مناطق مختلف افغانستان در سه روز عید نیز ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.

شماری از فعالان، کمپاینی را تحت عنوان "آتش بس را تمدید کنید" در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده و از طالبان خواستار آتش‌بس شده اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان به رادیو آزادی گفته که آتش‌بس پایدار تنها در صورت پیشرفت و توافق در گفت‌وگوها و بحث‌های سیاسی، امکان پذیر است.

XS
SM
MD
LG