لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

روایت‌های غم‌انگیز از زبان بازمانده‌های قربانیان جنگ‌های اخیر


آرشیف، فامیلی که در اثر جنگ‌های اخیر بیجا شده است.
آرشیف، فامیلی که در اثر جنگ‌های اخیر بیجا شده است.

خانواده هایی که عزیزان شان را در جنگ‌های اخیر از دست اند، از ناتوانی و فقر خود قصه می‌کنند.

در منطقۀ بولان در حومۀ شهر لشکرگاه، مرکز هلمند، در نتیجۀ درگیری های اخیر همه مردان یک خانواده کشته شده اند.

از طالبان می‌خواهیم که مصالحه کنند

یک زن این خانواده به مانند هزاران آواره دیگر برای تامین زندگی کودکان یتیمش در سرک‌های شهر لشکرگاه گدایی می‌کند: "امروز ششمین روز است که با یتیمان و بیوه هایم از بولان آواره شده‌ایم. دو زن بیوه با من زنده مانده‌اند و خانه ما پر از یتیمان است. "

افراد ملکی که در اثر جنگ‌های اخیر متأثر شده اند، از همه طرف‌های درگیر خواستار پایان جنگ‌های مداوم و خشونت‌ها هستند: "به خاطر خدا، به خاطر رسول، ما صلح می‌خواهیم. ما آتش‌بس می‌خواهیم. ماین‌ها انسان‌ها و حیوانات را نابود کرده‌اند."

آرشیف، خانوادۀ که در اثر جنگ های اخیر در افغانستان بیجا شده است
آرشیف، خانوادۀ که در اثر جنگ های اخیر در افغانستان بیجا شده است

در حالی که طرف‌های درگیر جنگ برای تسلط بر یکدیگر خشونت‌ها را افزایش داده اند، درگیری مسلحانه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب افغانستان به افراد ملکی آسیب می‌رساند. بسیاری‌ها مانند نور محمد، ۴۷ ساله باشندۀ ارزگان می‌خواهند که به زندگی عادی خود برگردند، او از یک منطقه نزدیک شهر ترینکوت مرکز ارزگان، آواره شده است: "چه باید کرد، زمین و سرای هایم را گذاشته، امروز در اینجا مزدور کاری می‌کنم. من از طالبان می‌خواهم که مصالحه کنند و ما را رها کنند."

"افزایش جاسازی ماین‌ها از سوی طالبان"

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اخیراً طالبان تعبیۀ ماین‌ها را در مناطق ملکی افزایش داده اند: "در این شکی نیست که طالبان عامل اصلی تلفات افراد ملکی در افغانستان هستند. متأسفانه آنها از بمب‌های کنار سرک، انفجار و انتحار به افراد ملکی آسیب می‌رسانند. امروز، متاسفانه بیش از هر زمان دیگر، جاسازی ماین‌های کنار سرک توسط طالبان در خانه های مردم، در مسیر راه‌های رفت و آمد عامه، همچنان در جاده‌ها و شاهراه‌ها افزایش یافته و این بیانگر دشمنی آشکار طالبان با مردم افغانستان است و نشان می‌دهد که طالبان بطور عمدی و قصدی به جان و مال هموطنان ما آسیب می‌رسانند."

از حدود سه هفته قبل که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شد، در مورد درگیری‌ها و تلفات افراد ملکی از کندهار، ارزگان، هلمند، لوگر، غزنی، کندز، غور، کابل، بدخشان و سایر ولایت گزارش داده شده است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، بعد از ختم آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید رمضان، طالبان در ۱۸ ولایت این کشور جنگ‌ها را آغاز کرده اند.

موتر افراد ملکی در ولایت کندهار هدف انفجار ماین کنار جاده قرار گرفته است 26 May 2020
موتر افراد ملکی در ولایت کندهار هدف انفجار ماین کنار جاده قرار گرفته است 26 May 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز می‌گوید، در جنگ‌های اخیر، ماین‌های کنار سرک علت اصلی تلفات افراد ملکی است.

ذبیح‌الله فرهنگ، مسئول بخش نشرات این کمیسیون، به رادیو آزادی گفت: "انفجار بمب‌های کنار جاده یکی از غم‌بار ترین تاکتیک‌های بوده که از افراد ملکی قربانی گرفته. بیش‌ترین رقم کشته شده‌ ها در سال گذشته و تا اکنون متاسفانه که در نتیجۀ انفجار ماین‌های کنار جاده، موتربمب‌ها و انفجار ماین‌های مقناطیسی رقم خورده. انفجار ماین‌های کنار جاده نمی‌تواند بین افراد نظامی و غیرنظامی تفکیک قایل شود، بنابرین این تاکتیک باید متوقف شود."

به اساس گزارش سازمان ملل متحد، فقط در سه ماه نخست سال‌جاری ۵۷۳ فرد ملکی در افغانستان کشته شده اند که ۲۹ درصد بیشتر از همین مدت درسال گذشته است.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگوان طالبان به رادیو آزادی گفته که در این درگیری ها تلفات افراد ملکی وجود نداشته و آن‌ها فقط بر اهداف نظامی حمله می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد همچنان ادعا کرده که از اول ماه می به این‌سو ۷ ولسوالی را در ولایات بغلان، کندهار، هلمند، کندز و لغمان تصرف کرده اند، اما مقام‌های امنیتی افغانستان این ادعا را به شدت رد کرده است.

ویب سایت لانگ وار ژورنال اخیراً نقشه‌ای از مناطق تقسیم شده بین طالبان و دولت در افغانستان نشر کرده و در آن ادعا شده که ۱۹ درصد قلمرو افغانستان کاملاً تحت کنترل طالبان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG