لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

وزارت داخله: عواید طالبان از مواد مخدر به ۴صد میلیون دالر رسیده است


وزارت داخله: عواید طالبان از کاروبار مواد مخدر به چهار صد میلیون دالر رسیده است.
وزارت داخله: عواید طالبان از کاروبار مواد مخدر به چهار صد میلیون دالر رسیده است.

وزارت داخله: عواید طالبان از کاروبار مواد مخدر به چهار صد میلیون دالر رسیده است.

وزارت امور داخله می‌گوید، عواید طالبان از کاروبار مواد مخدر در یک سال به چهار صد میلیون دالر رسیده است.

هم زمان با شدت درگیری‌ها در مناطق مختلف افغانستان، ۲۲ ولایتی که سال گذشته در آن کوکنار کشت شده بود، نیز شاهد گسترش جنگ است و این وضعیت نگرانی‌ها در رابطه به افزایش کشت کوکنار و تولید تریاک را به وجود آورده است.

ولایت کندهار کشت کوکنار
ولایت کندهار کشت کوکنار

وزارت امور داخله می‌گوید، بیشترین کشت کوکنار امسال در مناطق تحت نفوذ طالبان صورت گرفته و در برخی مناطقی که در آن گروه‌های مسلح غیرمسوول فعالیت دارند، نیز شاهد کشت کوکنار است.

محمد هاشم اورتاق معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، حکومت تصمیم دارد تا کشت زارهای را که در ساحه فعالیت گروه های مسلح غیرمسوول صورت گرفته، بگونه کامل تخریب کند.

محمد هاشم اورتاق معین وزارت داخله افغانستان
محمد هاشم اورتاق معین وزارت داخله افغانستان

او می‌گوید: " تروریستان و طالبان از دهقانان به‌نام عُشر، به‌نام پروسس و انتقال مواد مخدر پول می‌گیرند و با همین عواید جبهه جنگ را در افغانستان گرم نگهداشته اند. ۹۰ فیصد کوکنار در ساحات تحت نفوذ طالبان صورت گرفته و در حدود ده فیصد هم در ساحاتی صورت گرفته که در آنجا افراد مسلح غیرمسوول و زورمندان فعالیت دارند. طالبان از مواد مخدر چهار میلیون دالر منفعت می‌برند."

سخنگوی طالبان پیش از این طی پیام کتبی به رادیو آزادی دست داشتن این گروه در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را رد کرده است.

به تازه‌گی اعضای مشرانو جرگه گفته اند که گروه‌های مسلح غیرمسوول، طالبان مسلح و قاچاقبران شبکه‌های مشترک تولید و قاچاق مواد مخدر را در غرب افغانستان ایجاد کرده اند.

در حال که حکومت افغانستان عملیات برای تخریب کشت زارهای کوکنار را در ولایت‌های ننگرهار، خوست، بدخشان، ارزگان، هلمند، جوزجان، فراه، پروان، کندهار و کاپیسا آغاز کرده است، دهقانان شکایت دارند که کشت‌های بدیل به موقع در اختیار آنان گذاشته نشده و طالبان آنان را با زور وادار به کشت کوکنار ساخته اند.

بشیر صمیم عضو شورای ولایتی بدخشان اما، عدم دسترسی به تخم اصلاح شده و فشار گروه‌های مسلح بالای دهاقین را یک بهانه میداند و می‌گوید، همه دهقانان می‌دانند که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر خلاف قانون و جرم است.

او افزود:‌ "نا وقت رسیدن تخم زراعتی و عدم میکانیزه شدن زراعت نمی‌تواند بهانه شود و مردم کوکنار کشت کنند. کوکنار کشتی است که نه در دین وجود دارد و نه قوانین نافذه کشور به آن اجازه داده شده است، از همین رو این عمل خلاف دین و قوانین داخلی نمی‌تواند عذر پنداشته شود. ما از مردم بدخشان خواهش کردیم که کوکنار کشت نکنند."

او گفت: "معلوماتی را که من از نزد مردم دارم، بدون تطبیق برنامه محو مزارع کوکنار هم کشت کوکنار پنجاه فیصد کاهش یافته و جای کوکنار را در زمین‌های زراعتی لوبیا و در زمین‌های للمی بته‌های دیگر گرفته است."

عملیات محو مزارع کوکنار از یک ونیم ماه به این‌سو در ولایت‌های مختلف جریان دارد و به اساس معلومات وزارت امور داخله، تا حال یک صد هکتار زمین در هشت ولایت افغانستان از بته‌های کوکنار پاکسازی شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG