لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۴

دیدبان حقوق بشر: افزایش انفجارها در کابل و سایر ولایات نگران کننده است


موترهایی که در اثر انفجار بمب روز پنجشنبه (۱۳ جوزا) در غرب شهر کابل کاملاً سوخته اند.
موترهایی که در اثر انفجار بمب روز پنجشنبه (۱۳ جوزا) در غرب شهر کابل کاملاً سوخته اند.

‎بمب‌گذاری‌ها و حملات اخیر در غرب کابل باعث نگرانی جامعه بین‌المللی شده است.

دیدبان حقوق بشر به تازگی گفته‌است، این سازمان به شدت نگران خبرهایی است که از افزایش انفجارها و خشونت‌ها از کابل و سراسر این کشور به گوش می‌رسند.

هیدر بار مسئول بخش زنان این نهاد امروز جمعه (۱۴ جوزا) به رادیو آزادی گفت: "ما به شدت نگران خبرهای بدی هستیم که از کابل و سراسر کشور در مورد افزایش خشونت‌ها می‌رسند. در حقیقت این حملات مشخصاً هزاره‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. حملات به مراکز آموزشی درحال افزایش اند مانند حمله چند هفته پیش در دشت برچی که زنان و دختران را هدف قرار داده است. نگرانی بزرگ ما این است که این حملات با خروج نیروهای خارجی شدت گرفته و هیچ‌کس به شمول جامعه جهانی در این‌باره توجه نمی‌کند و علاقه‌یی هم ندارد. این وضعیت نگران‌کننده است."

هیدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر

در تازه‌ترین رویداد، روز گذشته انفجار دو موتر شهری در منطقه چهارقلعه و پل سوخته جان چهار تن را گرفت و شش تن را زخمی ساخت.

پیش از آن نیز، در دو انفجار جداگانه به روز چهارشنبه بر دو موتر شهری نوع کاستر، ۱۰ غیرنظامی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی‌است که در ماه‌های اخیر ناامنی‌ها در گوشه و کنار افغانستان افزایش پیدا کرده و بیشتر از غیرنظامیان تلفات گرفته است.

پنج روز پیش از این نیز، در انفجار بر موتر نوع کاستر استادان و دانشجویان پوهنتون البیرونی در پروان، چهار تن از استادان و محصلان کشته شده و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

شماری از افرادیکه که در انفجار بمب در موتر حامل استادان و محصلین پوهنتون البیرونی زخمی شده اند.
شماری از افرادیکه که در انفجار بمب در موتر حامل استادان و محصلین پوهنتون البیرونی زخمی شده اند.

گه‌گاهی نیز خبرهایی از انفجار بر موتر غیرنظامیان در ولایت‌های هلمند و کندهار می‌رسند که کشته و زخمی نیز دارند.

باشندگان کابل به ویژه برخی از ساکنان غرب کابل، از حملات و انفجارهای اخیر نگران اند، از جمله عبدالله میرزایی: "ما خیلی نگران استیم، کسی‌که وظیفه دارد، به این ترس است که در حملات روزانه کشته نشود، هیچ‌کس نمی‌داند که چه کند، از هر موتر می‌ترسیم که حالی انفجار نکند، ما نگران استیم."

در همین حال، وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که پس از حمله مرگبار بمب گذاری شده با موتر به مکتب سید‌الشهدا، رئیس جمهور به معاون دومش دستور داد تا یک برنامه امنیتی جامع برای غرب شهر کابل تهیه کند.

محمد هدایت، رئیس دفتر ارتباطات و مطبوعات معاونیت دوم رئیس جمهور، به رادیو آزادی گفت که وی طرح امنیتی را پس از مشورت با عموم مردم، علمای دین، نمایندگان مردم و سایر نهادهای مربوط تهیه کرده‌ و هفته گذشته حهت بررسی و تأیید به ریاست جمهوری فرستاده‌است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

او گفت: "طرح آماده شده، و هفته گذشته به رئیس جمهور سپرده شد. بخش‌های عاجل طرح طبق هدایت رئیس جمهوری قابل اجرا است. طرح اصلی و همه‌جانبه تحت بررسی رئیس جمهوری و شورای امنیت است. انتظار می‌رود که تحقق پیدا کند و به‌گونه کامل قابل اجرا باشد."

محمد هدایت اگرچه به دلیل امنیتی جزئیات بیشتری در مورد این طرح ارائه نمی‌کند اما افزود كه این طرح دارای دو دو بخش اساسی است، یكی افزایش ظرفیت نهادهای امنیتی و کشفی در غرب كابل و دیگری افزایش سهم مردم در امنیت.

محمد محقق مشاور رئیس جمهوری افغانستان
محمد محقق مشاور رئیس جمهوری افغانستان

اما محمد محقق مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور امنیتی در صفحه فیسبوک خود نوشته‌لست که طرح امنیتی غرب کابل از سوی شورای امنیت ملی رد شده است، ادعایی که شورای امنیت ملی در بارهٔ آن تاکنون چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG