لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

گردهمایی سران 'G7' جمعه در بریتانیا برگزار می‌شود


آرشیف، گردهمایی وزیران خارجه G7 در لندن
آرشیف، گردهمایی وزیران خارجه G7 در لندن

رهبران جی ۷، یا هفت کشور ثروتمند جهان روز جمعه (۱۱ جون) در بریتانیا گردهم می‌آیند.

این اولین نشست حضوری آن‌ها بعد از شیوع کرونا در جهان خواهد بود. مبارزه با کرونا، تغییر اقلیم و تهدید متوجه مردم‌سالاری در صدر آجندا قرار دارد.

این اجلاس بعد از یک مرحلۀ احتکاک میان کشورهای غربی که تا حد زیادی به روش‌های خاص دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق بر می‌گشت، برگزار می‌شود. دونالد ترمپ حضور مختل کننده در جلسه‌های سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۷ داشت.

اما اکنون رهبران جی ۷ با یک موضعگیری متحدانه در برابر روسیه و چین گردهم می‌آیند. بخصوص حضور جو بایدن، رئیس جمهور کنونی امریکا که بعد از رسیدن به اقتدار برای اولین بار از بریتانیا بازدید می‌کند، این اجلاس را پررنگ‌تر خواهد کرد.

حضور دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در نشست سران G7 در سال ۲۰۱۹ در بریتانیا
حضور دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در نشست سران G7 در سال ۲۰۱۹ در بریتانیا

گروه بین‌المللی بحران می‌افزاید، صلح و امنیت بین‌المللی کدام اهمیت بخصوصی در آجندای این نشست سران در شهر ساحلی کورنوال بریتانیا ندارد. و این غیرمعمول به نظر می‌رسد.

اگرچه جی ۷ در سال ۱۹۷۰ برای واکنش در برابر بحران اقتصادی آن زمان ایجاد شد ولی اولین اعلامیه خاص خود دربارۀ اوضاع امنیتی جهان را در اوایل سال ۱۹۸۰ صادر و هجوم قشون اتحاد شوروی سابق به افغانستان را محکوم کرد. رهبران گروه جی ۷ در گردهمایی‌های بعدی خود دربارۀ بحران‌های امنیتی و سیاسی در جهان از جمله جنگ‌ها در بالکان، شرق میانه و لیبیا موضعگیری داشته اند.

کشورهای جی۷، بگفته گروه بین‌المللی بحران، در ماه‌های اخیر نیز چنین موضوعات را فراموش نکردند. گردهمآیی ماه می وزیران خارجۀ جی ۷ در لندن موقف مشترک خود را در برابر چالش‌های امنیتی، از نزاع اتومی ایران گرفته تا کودتای میانمار ابراز داشتند.

رهبران جی هفت دربارۀ مسایل ژیوپولیتیک نیز بحث و گفتگو خواهند کرد. اما درحال حاضر که چگونگی مقابله با انتشار کرونا و سوال‌ها دربارۀ آیندۀ نمونۀ اقتصاد غرب لیبرال در ذهن سیاستمداران جایگاه بارز دارد، میزبانان این اجلاس در بریتانیا تصمیم گرفته اند که به حل منازعات اولویت ندهند.

این مسئلۀ تا حدی قابل درک است ولی واقعیت این است که رهبران جی هفت نمی‌توانند بسیاری اولویت‌های جهانی خود از مسایل مربوط به جنگ و صلح را جدا کنند.

واکسین کرونا
واکسین کرونا

گروه بین‌المللی بحران می‌افزاید که کمپاین وسیع برای واکسین کرونا، نیازمندی به مدیریت در مناطق درگیر جنگ و نزاع دولت‌ها را ایجاب می‌کند. در کشورهای که میلیون‌ها نفر زندگی می‌کنند و امکان دارد که نوع جدید ویروس ظهور کند.

لذا به گفته گروه بین‌المللی بحران، اجلاس وزیران خارجۀ گروه جی هفت در ماه می روی امنیت غذایی و مخاطره قحطی تمرکز داشت و آن‌ها بدرستی دریافتند که چنین بحران‌های بشری در نزاع‌های چون جنگ یمن و ایتوپیا ریشه دارند.

بنا کشورهای جی هفت نمی‌توانند که از مدیریت بحران و حل منازعات خود را دور کنند.

XS
SM
MD
LG