لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

وزارت صحت: بالون‌های آکسیجن وارد شده از ازبیکستان خالی بودند


آرشیف
آرشیف

سرپرست وزارت صحت عامه گفته بالون های آکسیجن که از ازبیکستان وارد کشور شده بود، همه خالی بودند.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه امروز دوشنبه (۲۴ جوزا) در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت یک هزار بالون آکسیجنی که دو روز پیش از ازبیکستان وارد شده بود، "خالی و یک سوء تفاهم بود."

سرپرست وزارت صحت عامه گفت اگر همه این بالون‌‌ها پُر می‌بود، ۵۰۰ بالون آن به شفاخانه حوزوی بلخ و ۵۰۰ بالون به دیگر شفاخانه‌های حوزوی داده می‌شد: "ما فعلاً با نبود آکسیجن نه بلکه با کمبود آکسیجن مواجه هستیم. هزار بالونی که از ازبیکستان آمده بود یک سوءتفاهم بود. بالون‌ها خالی بود. یک تجار ملی ما خوشبختانه سه‌صد بالون پر می‌کند. اگر بالون خالی پیدا کرده بتوانیم، تاجیکستان حاضر است روزانه تا ۵۰۰ بالون پر کند. از ایران سه‌ونیم هزار بالون را خریداری کردیم. امروز بارگیری شده. اگر بخاطر انتخابات ایران مشکل ایجاد نشود، تا دو روز دیگر به افغانستان می‌آید و به ولایات مرکزی و شمال توزیع می‌کنیم."

آقای مجروح افزود که دستگاه‌های تولید آکسیجن در چهار شفاخانه ویژه کرونا در کابل نصب شده و در حال حاضر مریضان کرونایی در این شفاخانه‌ها از آکسیجن تولیدی خود این شفاخانه‌ها استفاده می‌کنند.

آقای مجروح همچنین گفت تا چند روز آینده از ده دستگاه تولید آکسیجن کمکی یونیسف، شش دستگاه در کابل و چهار دستگاه دیگر در ولایت‌های نیازمند نصب خواهد شد.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

از سویی هم برخی از مردم کابل گفته‌اند یک بالون آکسیجن را تا ۱۵ هزار افغانی خریده‌اند.

خواهر گلنار یکی از صدها بیمار مبتلا به ویروس کرونا است که این روزها به کمک آکسیجن نفس می‌کشند.

بالون آکسیجنی که با تقلای زیاد آن هم به قرض از شفاخانه پلچرخی تهیه شده است.

گلنار می‌گوید خواهرش را به سه شفاخانه برد، اما هرسه شفاخانه با کمبود آکسیجن مواجه بودند و مجبور شد خواهرش را در خانه بستری کند: "بالون آکسیجن پیدا کردیم، اما دو روز کامل تمام مراکز را گشتیم برای پیدا کردن آکسیجن، تا بالاخره، بعد از ظهر روز سوم توانستیم از پلچرخی بالون را آکسیجن پر کنیم."

قصه گلنار در این روزهای کابل تاز‌گی ندارد.

دیبا باشنده دیگر کابل می‌گوید یک بالون آکسیجن را به ۱۵ هزار افغانی خریداری کرده، در حالی که این بالون در موج دوم تا پنج هزار افغانی قیمت داشت: "مادرم به ویروس کرونا مبتلا شد و در شفاخانه هم کمبود آکسیجن بود. ما خواستیم به خانه بیاوریم و از مادرم مواظبت کنیم. وقتی خواستیم برایش بالون آکسیجن بخریم یک بالون آکسیجن که قبلاً کوچکش تا دونیم هزار و بزرگش ۵۵۰۰ بود، اما ما به ۱۵ هزار خریداری کردیم."انتقادها از کمبود آکسیجن در شفاخانه‌های شهر کابل در حالی مطرح شده که

این در حالی است که بر اساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۰۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۱ تن جان داده‌اند.

آمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا تا اکنون به ۹۳۲۷۲ تن و مجموع جان‌باختگان به ۳۶۸۳ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG