لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

موج سوم کرونا؛ محدودیت‌های تازه سر از امروز در افغانستان وضع می‌شود


آرشیف، بخشی از شهر کابل
آرشیف، بخشی از شهر کابل

به دنبال افزایش چشم‌گیر موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، وزارت صحت عامه از اقدامات تازه به هدف جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس در کشور خبر می‌دهد.

بر اساس این اقدامات، پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و دیگر مراکز آموزشی دولتی و خصوصی و شماری از مکان‌های دیگر سر از امروز شنبه (۲۲ جوزا) برای دو هفته بسته می‌ شوند.

دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت: " در ۳۴ ولایت افغانستان ما تمام مراکز تعلیمی و تحصیلی را مسدود ساختیم قبلاً در شانزده ولایت بود. همزمان با آن تمام سالون‌های عروسی در تمام افغانستان باید مسدود باشند. تمام مراکز ورزشی، کلپ‌ها و حوض‌های آببازی باید بسته باشند. وضع محدودیت بر رستوران‌ها در یک رستوران که در فضای بسته باشد حد اکثر مهمانانی را که می‌توانند در یک زمان پذیرایی کنند ده نفر است و موضوع اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی موضوع دیگری است که وزارت صحت عامۀ افغانستان روی دست گرفته است."

د جوماتونو له ملا امامانو هم غوښتل شوي چې د لمانځه پر مهال فزیکي واټن ته پام وکړي
د جوماتونو له ملا امامانو هم غوښتل شوي چې د لمانځه پر مهال فزیکي واټن ته پام وکړي

وزارت صحت عامه ضمن اعلام اقدامات تازه از امامان مساجد و نمازگزاران خواسته است که در هنگام ادای نماز، فاصلۀ حداقل یک و نیم متری را رعایت کنند و تا حد امکان نمازهای جماعت را در فضای آزاد ادا کنند.

در این حال شکایت و نگرانی در بارۀ کمبود اکسیجن در افغانستان بالا گرفته است.

عمرخان درمل باشندۀ ولایت ننگرهار است.

او می‌گوید که کاکایش به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بود و بر اثر کمبود اکسیجن در شفاخانه جان باخت: ​"کاکایم مبتلا به ویروس کرونا شد، بعد از آنکه وضعیت‌اش خراب شد او را در شفاخانه بستری کردیم. آنجا کمبود اکسیجن بود. روزهای بود که چهارونیم هزار افغانی را فقط اکسیجن می‌خریدیم. غریب‌ها از نبود آکسین ناله و فریاد می‌کردند و مریضان شان می‌مُرد."

سازمان عفو بین‌المللی از حکومت افغانستان خواسته که به صورت فوری در برابر کمبود اکسیجن و تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا اقدام کند.

این نهاد همچنان خواسته تا کمک‌های صحی و فوری از سوی جامعه جهانی برای افغانستان فراهم شود.

وزارت صحت عامۀ افغانستان مشکل کمبود اکسیجن را در کشور تایید می‌کند اما می‌گوید که هنوز کدام بیمار کووید-۱۹ بر اثر نبود اکسین در شفاخانه های دولتی جان نباخته است.

از سوی دیگر سفارت امریکا در کابل گفته که واشنگتن به کمک در بخش مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان ادامه می‌دهد.

تعمیر سفارت امریکا در کابل
تعمیر سفارت امریکا در کابل

این سفارت شام دیروز در خبرنامۀ به بیش از ۲۶۶ میلیون دالری که امریکا اخیراً برای کمک با افغانستان اعلام کرد اشاره کرده و گفته که از این کمک بشردوستانه برای رسیدگی به نیازهای ۱۸ میلیون افغان متاثر از کووید-۱۹ و افغان‌های بی‌جا شده و کسانیکه با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند استفاده خواهد شد.

سفارت امریکا همچنان گفته است که افغانستان از ۲۵ میلیون دوز واکسین ضد کرونا که قصر سفید وعده کرده به شماری از کشورها می‌دهد، مستفید خواهد شد.

بر اساس ارقام رسمی، شمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به بیش از ۸۸ هزار تن رسیده.

شمار جان باختگان در این کشور بیش از ۳۴۰۰ نفر گفته شده است.

XS
SM
MD
LG