لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

وزارت صحت عامه: موج سوم کرونا برنامه تداوی معتادان را متاثر ساخته است


کمپاین جمع آوری معتادان از شهر کابل
کمپاین جمع آوری معتادان از شهر کابل

در گذشته برخی از معتادان، به ویژه معتادان زن که به دلیل مشکلات و موانع خانوادگی نمی‌خواستند در مرکز ترک اعتیاد بستری شوند، در خانه‌های شان تحت تداوی قرار می‌گرفتند.

حال که به دلیل شیوع موج سوم کرونا برخی خدمات صحی، به ویژه برنامه تداوی در منزل متوقف شده، این معتادان مجبور اند خود شان را در مرکز ترک اعتیاد بستری کنند.

رحیمه که در کنار اعتیاد از مریضی‌های دیگر نیز رنج می‌برد، می‌گوید، به دلیل کمبود خدمات صحی و بستری بودن شمار زیادی مریضان، نگران است که در مرکز ترک اعتیاد به کووید۱۹ مبتلا شود: "شکر من خیلی بلند است و حلق گلویم مثل چوب خُشک است. من می‌دانم در این شفاخانه همه‌گی را کرونا گرفته و حتا برای مریض و پایواز یک دانه ماسک داده نمی‌شود که مریضی را انتقال ندهند. کُل مریضان را ریزش و زکام و گلو دردی گرفته. کلنیک در گذشته برایم شربت تقویه و دوا می‌داد و می‌گفت که این دوا را در خانه بخور، جور و تیار میشی."

کارکنان صحی در گذشته هنگام اجرای برنامه تداوی منزل، در کنار تداوی اعتیاد، بیماری‌های دیگر آنان را نیز تحت تداوی قرار می‌دادند و اعضای خانواده نیز از عضو معتاد شان مراقبت می‌کردند، اما اکنون زنان معتاد می‌گویند که در نبود اعضای خانواده با مشکلاتی روبرو شده اند.

کارکنان صحی با توجه به محدودیت‌های خانوادگی، برنامه تداوی منزل را موثر می‌دانند و می‌گویند که ممکن به دلیل توقف این برنامه تعداد زیادی از زنان از تداوی باز بمانند.

آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت جوزجان
آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت جوزجان

عادله صافی روانشناس در مرکز ۵۰ بستر تداوی زنان و اطفال معتاد می‌گوید، با استفاده از برنامه تداوی در منزل به دو گروه از معتادان رسیدگی می‌کردند: "برنامه تداوی در منزل برای مریضان ما خیلی مهم بود. مریضانی که استگما یا ترس داشتند و اجازه فامیلی نداشتند، اول برای آنها خیلی مهم بود و دوم برای مریضانی که در منزل تداوی می‌شوند و خانواده به آنها کمک و یا از آنان خوب حمایت می‌کند، بسیار مهم بود و از لحاظ اقتصادی برای حکومت مصارف کم داشت."

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند، چنین تدابیر برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از معتاد به کارمند صحی و برعکسش گرفته شده و همچو خدمات در مراکز ترک اعتیاد به معتادان ارائه خواهد شد.

عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر می‌گوید، برنامه تداوی معتادان در منزل با ختم محدودیت‌های موج سوم کرونا دوباره از سرگرفته خواهد شد: "در یک ماه اخیر تیم‌های ما به دلیل قرنطینه و واقعات زیاد کرونا نتوانستند فعالیت‌های ساحوی داشته باشند. فلهذا پروگرام‌های ما متاثر شده است. امیدوار هستیم بحران کرونا در افغانستان کاهش و از بین برود، تا ما بتوانیم برنامه مبتنی بر شواهد تداوی در منزل را روز به روز با کیفیت بسازیم و هم گسترس بدهیم."

روشن نیست که با متوقف شدن برنامه تداوی در منزل چه تعداد معتادان از خدمات صحی محروم شده اند، اما داکتران می‌گویند، این تدابیر به معتادان کمک می‌کند تا اگر به کرونا مبتلا می‌شوند، در خانه دچار مشکل نشوند و به آنها از طریق مراکز ترک اعتیاد رسیدگی صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG