لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

مروری بر حضور بیست ساله نظامی جرمنی در افغانستان


آرشیف، کمپ مارمل
آرشیف، کمپ مارمل

در سال ۲۰۰۱ میلادی سنگ بنای حکومت پس از طالبان در افغانستان به حمایت دولت جرمنی در شهر بن گذاشته شد.

اما اکنون با گذشت بیش از بیست سال همکاری نظامی و ملکی با افغانستان، آخرین سرباز جرمنی این کشور را در حالتی ترک کرد که نیروهای آموزش دیده‌شان سخت سرگرم نبرد با طالبان اند.

جرمنی پس از نشست بن برای تشکیل حکومت موقت در افغانستان و شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان حضور نظامی یافت.

وزارت دفاع جرمنی گفته است که از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۱۵۰ هزار جرمنی در افغانستان خدمت نظامی کرده.

جرمنی از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۴ میلادی در کنار حضور نظامی و پیشبرد جنگ علیه شورشیان طالب و دیگر گروه‌های تروریستی در چوکات ماموریت "پی‌آر‌تی" یا تیم بازسازی ولایتی برنامه‌های انکشافی و بازسازی را نیز تطبیق کرده.

دیدار مقام های افغان از شفاخانه ابو علی سینا که به کمک مالی جرمنی در بلخ ساخته شده است 05October2018
دیدار مقام های افغان از شفاخانه ابو علی سینا که به کمک مالی جرمنی در بلخ ساخته شده است 05October2018

شفاخانه حوزوی ابو علی سینا به ارزش ۷ میلیون یورو در سال ۲۰۱۰ میلادی در مزارشریف توسط جرمنی اعمار شده.

جرمنی در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی را به ارزش ۵۰ میلیون یورو ( ۵۹.۴ میلیون دالر) ساخت.

این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی به ارزش سه و نیم میلیون یورو کار ساخت و ساز ساختمان انستیتوت انجنیری بلخ را هم تکمیل کرد.

غلام فاروق خپلواک معاون والی بلخ می‌گوید که جرمنی پس از ۲۰۱۴ میلادی ماموریت نظامی خود را از حضور در جبهات جنگ به مشوره‌دهی و آموزش نیروهای افغان تغییر داد.

به باور خپلواک حضور جرمنی از سال ۲۰۱۴ میلادی در چوکات ماموریت حمایت قاطع سبب شد که افغانستان صاحب یک اردوی مسلکی و با ظرفیت به سطح منطقه شود.

او گفت: "همکاری و مشوره نیروهای جرمنی بود که ما صاحب چنین اردوی پیشرفته و مجهز هستیم. اردوی ما به سطح منطقه از ظرفیت خوب و مسلکی برخوردار است."

معاون والی بلخ می‌گوید خارج شدن نیروهای جرمنی سبب افزایش ناامنی در بلخ و دیگر ولایت‌های شمالی شده.

خپلواک امیدوار است تا جرمنی به تعهد خود عمل نموده و در قسمت آموزش و مشوره‌دهی نیروهای افغان در یکی از کشورهای بیرونی به همکاری نظامی‌اش با افغانستان ادامه بدهد.

انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع جرمنی February 26, 2021
انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع جرمنی February 26, 2021

انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع جرمنی در یک پیامی در صفحه توییترش‌ نگاشته که آخرین سربازان جرمنی افغانستان را با خیال راحت ترک کردند.

اما افغان‌ها می‌گویند که با خروج این نیروها تنور جنگ و ناامنی در شمال کشور داغ‌تر شده و با برگشت دوباره طالبان آنها هرگز خیال راحت را تجربه نه خواند کرد.

سیرت نوری ۲۹ ساله باشنده شهر مزارشریف می‌گوید که حضور نیروهای جرمنی نه تنها در بخش نظامی بلکه در قسمت تطبیق برنامه‌های انکشافی در این کشور موثر بود.

او گفت که هنوز پروژه‌های ناتمام انکشافی زیادی در بلخ وجود دارد که با خروج نیروهای جرمنی ناتکمیل خواهد ماند.

سیرت افزود: " جرمنی نه تنها در بخش نظامی بلکه در بخش انکشافی و توسعه‌یی نیز کار می‌کرد. ده‌ها پروژه را در بلخ و کندز تطبیق کرده که مردم عملاَ از آن استفاده می‌کنند. همچنین چندین پروژه ناتکمیل دیگر هم است که با خروج نیروهای جرمنی این پروژه‌ها نهایی نخواهد شد."

یک گزارش وزارت تجارت جرمنی نشان می‌دهد که جرمنی پس از ۲۰۱۵ میلادی به افغانستان سالانه ۴۳۰ میلیون یورو که بیش از ۵۱۱ میلیون دالر می‌شود در بخش انکشافی کمک کرده که ۲۵۰ میلیون آن به شمال افغانستان مختص بوده.

کمپ نظامی مارمل در ولایت بلخ
کمپ نظامی مارمل در ولایت بلخ


جرمنی از سال ۲۰۱۴ میلادی در بزرگترین پایگاه نظامی خود در کمپ مارمل مزارشریف حدود ۱۳۰۰ سرباز داشت و در برخی موارد برای نیروهای افغان در قسمت راه اندازی حملات هوایی نیز همکاری می‌کرد.

سربازان جرمنی از اول ماه می ۲۰۲۱ میلادی انتقال وسایل اساسی خود به کشورشان را از این کمپ آغاز کردند و نیز تجهیزات غیر قابل استفاده خود را در بازارهای سیاه در مزارشریف لیلام کردند.

نیروهای جرمنی در حالی از افغانستان خارج شدند که به گزارش نیویارک تایمز قرار است امریکا نیز خروج نیروهایش از افغانستان را تسریع کرده و تا دو هفته‌ آینده تکمیل سازد.

XS
SM
MD
LG