لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

انتقاد‌های گسترده در پیوند به آغاز مکاتب بدون حضور دختران در افغانستان


آرشیف، دانش‌آموزان مکتب در کابل
آرشیف، دانش‌آموزان مکتب در کابل

آغاز مکاتب بدون حضور دختران در افغانستان انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

سلگی دختری که در میان ۱۷۰ هزار دانش‌آموز پسر و دختر توانست مقام اول را در آزمون کانکور کسب کند، امروز بی‌سرنوشت است.

او نگران باز نشدن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران است. شاگرد ممتاز کانکور از طالبان خواسته که مانع آموزش دختران نشوند.

سلگی دختری که در میان ۱۷۰ هزار دانش‌آموز پسر و دختر توانست مقام اول را در آزمون کانکور کسب کند
سلگی دختری که در میان ۱۷۰ هزار دانش‌آموز پسر و دختر توانست مقام اول را در آزمون کانکور کسب کند

بانو سلگی می‌گوید: "خواست من از طالبان این است که هرچه زوتر دروازه‌های نهادهای تحصیلی به روی متعلمین و محصلین باز شود. از جامعه جهانی نیز می‌خواهم تا در این بخش با ما همکاری کنند تا برای دختران اجازه رفتن به مکتب، پوهنتون و کورس‌ها داده شود. اگر طالبان به گفته‌های‌شان عمل کنند، جای نگرانی نیست، اما اگر عمل نکنند، پس باید نگران بود."

طیبه که یگانه فرزند خانواده خود است، امروز با نگرانی تمام به پارچه‌ها و تقدیرنامه‌هایش خیره شده و نگران آینده مبهم خود است. او می‌گوید آرزو داشت که درس بخواند و در پوهنتون به رشته دلخواهش راه پیدا کند، اما حال همه اهدافش ناتمام مانده است.

او می‌گوید: "از صنف اول تا حال که درس خواندم، با مشکلات زیادی روبه‌رو شدم. چند ما می‌شد آمادگی کانکور می‌خواندم تا به پوهنتون راه پیدا کنم، اما فعلا بی‌سرنوشت هستم. نمی‌دانم آینده‌ام چه خواهد شد. طالبان در اول وعده کردند که به زنان اجازه کار و به دختران اجازه تحصیل می‌دهند، اما این کار را نکردند."

آرشیف، دختران دانش‌آموز در کابل
آرشیف، دختران دانش‌آموز در کابل

سیده مادر طیبه خانمی که قربانی دور اول حاکمیت طالبان شد، می‌گوید بیست سال قبل زمانی که طالبان افغانستان را تصرف کردند، نتوانست تحصیلاتش را ادامه دهد و امروز دخترش نیز با سرنوشت او دچار شده است.

او می‌گوید: "دور اول که طالبان آمدند، مامور دولت بودم و می‌خواستم درس بخوانم، ‌اما نتواستم. زمانی که می‌خواستم آرزوهایم توسط دخترم برآورده شود و درس بخواند، اما امروز آینده دخترم هم مثل آینده خودم شد. طالبان اصلاً تغییر نکرده‌اند. گفتارشان یک چیز و عمل‌شان چیزی دیگری است."

شماری از دانش‌آموزان دختر در کابل
شماری از دانش‌آموزان دختر در کابل

با این حال، باز شدن مکاتب بدون حضور دختران خشم تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز برانگیخته است. آنها با راه‌اندازی شعارهای چون "مکاتب بدون حضور دختران باید تحریم شوند"، مخالفت خود را با تصمیم تازه طالبان اعلام کردند.

از سویی دیگر، طالبان با پخش اعلامیه‌ای گفته‌اند که دختران به زودی به درس‌های‌شان باز خواهند گشت.

همچنین صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) با ابراز نگرانی تأکید کرده که دختران نباید فراموش شوند وباید برای‌شان اجازه تحصیل داده شود. این سازمان همچنین گفته است که دختران و پسران حق مساوی برای فراگرفتن تحصیل و آموزش دارند.

XS
SM
MD
LG