لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

صدای خاموش دمبوره در بامیان؛ طالبان: سرود در شریعت جواز ندارد


آرشیف٬ جشنواره دمبوره در بامیان
آرشیف٬ جشنواره دمبوره در بامیان

برخی هنرمندان محلی می‌گویند که صدای دمبوره در بامیان خاموش شده است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هنرمندان محلی در بامیان از فعالیت دست کشیده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که برای رشد موسیقی محلی از جمله دمبوره سال‌های زیادی تلاش کرده بودند. اما حالا مجبور اند که خاموشی اختیار کنند.

احمد غلامی یکی از دمبوره نوازان محلی در بامیان است که پس از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، نزدیک به دوماه پیش دمبوره و دیگر وسایل موسیقی‌اش را گرفت و به روستایش در ولسوالی یکه‌ولنگ برگشت.

حالا روزمرگی های این هنرمند ۲۵ ساله دهقانی است و تنها در ایام دلتنگی به یاد روزهای خوب گذشته در کنج خانه‌اش دمبوره می‌نوازد.

غلامی گفت: "از روزی که طالبان در بامیان آمده اند من نمی‌توانم فعالیت‌های خود را ادامه دهم. از او خاطر یکه‌ولنگ آمدم در اینجا برای پیشبرد زندگی کارهای دهقانی می‌کنم. من بیشترین فوکس که روی زندگی داشتم هنر بود."

جشنواره دمبوره در بامیان
جشنواره دمبوره در بامیان

غلامی تا همین دو ماه پیش هم دمبوره نواخت و لحظۀ برای مردم این شهر خوشی آفرید.

نواختن دمبوره و اجرای موسیقی محلی در کنار آن که محافل خوشی بامیانی‌ها را رنگین می‌کرد برای غلامی راه کسب درآمد نیز بود.

این هنرمند جوان می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دیگر افق روشن به زندگی هنری‌اش نمی‌بیند، چرا که بیش از هشت سال عمرش را صرف این هنر کرده و آن را به شکل حرفه‌یی یاد گرفته بود، اما حالا هیچ امید به ادامه این مسلک ندارد.

غلامی افزود: "واقعاً دل کندن از موسیقی خیلی برای من مشکل است. من فکر نمی‌کنم بدون موسیقی ادامه داده بتوانم. من واقعاً در سردرگمی به سر می‌برم. مثل یک ماهی مرده. ما اگر چیزی را که طالبان می‌گویند انجام دهیم عمر ما هدر می‌رود."

در سال‌های اخیر جوانان زیادی مثل غلامی در مناطق مرکزی افغانستان، به ویژه در بامیان برای رشد دمبوره به عنوان یکی از ابزارهای موسیقی سنتی تلاش کرده بودند.

همچنان در سال‌های اخیر فرهنگیان در بامیان برای ترمیم روح خسته از جنگ مردم، محافل جمعی از جمله جشنواره دمبوره را برگزار می‌کردند که شهروندان افغانستان از سراسر کشور به آن اشتراک می‌کردند.

جاوید تاشه یکی از فرهنگیانی است که حالا در خارج از افغانستان به سر می‌برد. او نگران تکرار قوانین سختگیرانه طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در برابر موسیقی است.

تاشه گفت: "حذف موسیقی در افغانستان، حذف یک بخش کلان از جامعه فرهنگی افغانستان است. در قندهار موسیقی ممنوع اعلام شد رسانه‌های افغانستان موسیقی را که غذای روح انسان‌هاست٬ دیگر پخش نشد."

طالبان نواختن دمبوره در بامیان را ممنوع کرده اند
طالبان نواختن دمبوره در بامیان را ممنوع کرده اند

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در دور اول سلطه‌شان بر افغانستان موسیقی را عملا ممنوع اعلام کرده بودند و کسانی را که موسیقی می‌شنیدند مجازات و لت و کوب می‌کردند.

این بار پس از دو دهه بازهم طالبان در برابر موسیقی محدودیت‌ها وضع کرده‌اند.

صدیق‌الله مسافر٬ قومندان امنیه طالبان در بامیان، موسیقی را خلاف اصول شریعت اسلامی می‌داند.

او به رادیو آزادی گفت که در بامیان به کسی اجازه اجرای موسیقی داده نخواهد شد.

مسافر گفت: "با هنرمندان طبق اصول شرعی و امارت اسلامی پیش می‌رویم. در بامیان تا حال در هیچ جای موسیقی اجازه داده نشده. سرود در شریعت جواز ندارد."

اما فرصت‌های ۲۰ سال گذشته در افغانستان سبب شده بود که هنرمندان زیادی در کشور در بخش موسیقی عرض اندام کنند.

اکنون احمد غلامی در بامیان می‌گوید چاره‌ای ندارد جز این که به گفته او با دنیایی از ناامیدی خاموشی اختیار کند.

XS
SM
MD
LG