لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

امیر خان متقی: فشارهای جهانی بر افغانستان سبب تقویت روحیۀ داعش شده است


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که تحریم‌ها و فشارهای جهانی بر افغانستان سبب تقویت روحیۀ داعش شده است.

یک مقام بلندپایۀ طالبان تأیید می‌کند که فشارهای زیاد جهانی و تحریم‌ها بر حکومت‌شان تاثیر بدی گذاشته و روحیۀ داعش را تقویت کرده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان این گونه برخورد جهان با افغانستان را نقض حقوق افغانان می‌داند.

آقای در گفت‌وگویی با خبرگزاری اناتولی ترکیه به حملات اخیر داعش در افغانستان اشاره کرد و گفته این گروه فاقد قدرت نظامی است، اما تلاش می‌شود که دولت فعلی برایش ضعیف نشان داده شود.

او افزود: "داعش در افغانستان کدام مرکز ندارد، اما برایش تبلیغات صورت می‌گیرد که حکومت کنونی افغانستان برایش ضعیف نشان داده شود. فشارها بر حکومت از بیرون زیاد می‌شود و داعش از این فشارها مورال می‌گیرد. تحریم‌هایی که بر افغانستان وضع شده، مانند به رسمیت نشناختن حکومت، این همه چیزی است که حوصلۀ بالا می‌برد."

آقای متقی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که گروه داعش پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در ولایت‌های کابل، پروان، ننگرها، کندز و کندهار حملاتی را انجام داده که در نتیجه صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شدند.

مراسم خاکسپاری ۴۷ قربانی حمله خونین در کندهار.
مراسم خاکسپاری ۴۷ قربانی حمله خونین در کندهار.

در حمله به میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل به تاریخ ۳ سنبله که مسؤولیت آن داعش به عهده گرفت، ۱۳ سرباز امریکایی نیز کشته شدند.

در همین حال ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به روز چهارشنبه گذشته گفته که گروه داعش در حال انتقال افراد با تجربۀ عملیاتی‌اش از سوریه و عراق به افغانستان است. اما طالبان این موضوع را رد کرده است.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در پاسخ به این پرسش که این گروه برای ادامۀ کار حکومتش از چی منابعی بودجه تأمین خواهد کرد، می‌گوید که در این بخش خواستار کمک جامعۀ و آزادسازی پشت‌بانۀ بانکی افغانستان از سوی امریکا هستند.

امیرخان متقی خواهان روابط نیک با جهان است، اما شاکی است که کشورهای زیادی هنوز هم حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند.

اما به نظر می‌رسد که فاصلۀ زیادی تا به رسمیت شناختن حکومت طالبان وجود دارد و برای این کار به اقدامات بیشتری نیاز است.

به تازگی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفته که شماری از سرپرست وزیران طالبان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند و آنان نمی‌تواند که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

آقای بورل به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که آنان در حال حاضر به افغانان کمک می‌کنند، نه با حکومت افغانستان.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا

آقای بورل افزود: "ما حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم، اما نمی‌توانیم که افغانان را هم فراموش کنیم. این کمک‌ها از طریق اداره‌های سازمان ملل که در افغانستان کار می‌کنند، انجام می‌شود. در حال حاضر سازمان‌های غیردولتی زیادی در افغانستان کار می‌کنند و ما تا به حال کمک‌های زیادی به مردم رسانیدیم."

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا وضعیت اجتماعی در افغانستان را نگران کننده می‌داند و می‌افزاید، امریکا و جامعۀ جهانی باید با هم کار کنند تا از سقوط اقتصادی و اجتماعی افغانستان جلوگیر شود.

حکومت به رهبری طالبان هم نگران وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان است و برای جلوگیری از این بحران تلاش‌هایش را آغاز کرده تا برای روابط نیک با جامعۀ جهانی، دروازه‌های بسته را باز کند.

اما طالبان برای این کار باید شرایطی را بپذیرند که جامعۀ جهانی مطرح کرده است. احترام به حقوق بشری، حق کار و تحصیل زنان و دختران، ایجاد یک حکومت همه شمول و قطع روابط با گروه‌های تروریستی از خواست‌های آشکار جهان از طالبان است. ​کابل کې یو شمېر وسله‌وال طالبان

طالبان می‌گوید که به تعهدات خود پابند است، اما اجازه نمی‌دهد که کسی در امور داخلی افغانستان مداخله کند. با این وجود این گروه وضاحت نمی‌دهد که هدفش از مداخله در امور داخلی چیست و آیا شرایط مطرح شده از سوی جامعۀ جهانی مداخله در امور داخلی افغانستان است یا نه.

XS
SM
MD
LG