لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

تلاش هکران پاکستانی برای هک کردن حساب‌های فسبوک مقام‌های پیشین افغانستان


آرشیف
آرشیف

شبکۀ فسبوک گفته که گروهی از هکرها از پاکستان در تلاش هدف قراردادن حساب کاربری مقام‌های دولت پیشین افغانستان بودند.

مسئولان شبکۀ فسبوک می‌گویند که گروهی از هکرها از پاکستان هنگام تصرف افغانستان از سوی طالبان، از فیس بوک برای هدف قرار دادن مردم به ویژه ماموران حکومت پیشین در افغانستان استفاده کرده اند.

شبکه اجتماعیی فسبوک میتا
شبکه اجتماعیی فسبوک میتا

به گفتۀ آنان، این افراد شامل اعضای دولت، مسئولان اردو و مقام‌هایی اجرایی در کابل بوده اند که هدف این هکرها قرار می‌گرفتند.

این گروه که در امنیت سایبری به عنوان "ساید کاپی" شناخته می شود، لینک‌های ویب سایت‌هایی را به اشتراک می گذاشت که افزارهای آنان می توانستند از دستگاه‌های کاربران جاسوسی کنند.

مسئولان شبکۀ فسبوک به رویترز گفته اند که این گروه شخصیت‌های ساختگی از زنان جوان را برای فریفتن و جلب اعتماد قربانیان خود برای کلیک روی لینک‌های دانلود اپلیکیشن‌های چت آلوده ایجاد کرده بود.

آنان افزوده که این گروه هکرها همچنین ویب سایت‌های معتبر را آلوده کرده بود تا بتواند افراد را برای دادن اطلاعات حساب کاربری فسبوک خود فریب دهد.

مایک دویلیانسکی، مدیر تحقیقات جاسوسی سایبری فسبوک گفته است، گمانه زنی درباره هدف نهایی عوامل تهدید برای آنان همواره دشوار بوده است و آنان دقیقاً نمی دانند چه کسی این اقدامات را انجام داده یا نتیجه نهایی آنها چه بوده است.

رویترز گفته که فراهم کنندگان خدمات ایمیل شامل فیس بوک، توییتر، گوگل و لینکدین مایکروسافت اعلام کرده اند که در زمان تصرف افغانستان از سوی طالبان، اقداماتی را برای قفل کردن حساب‌های کاربران‌شان در افغانستان و حمایت از آنها انجام دادند.

بر اساس گزارش رویترز، فیس بوک اعلام کرد به دلیل نگرانی از امنیت کارمندانش در این کشور پیش از این عملیات هک مذکور را که در فاصله بین ماه‌های اپریل و آگست اوج گرفته بود، افشا نکرده بود.

آرشیف، شماری از کاربران فیسبوک
آرشیف، شماری از کاربران فیسبوک

این شرکت اطلاعات را هنگامی که به پاکسازی این فعالیت اقدام کرد، با وزارت خارجۀ امریکا در میان گذاشته است.

شبکۀ فسبوک همچنین به رویترز گفته که گروهی از هکرها در سوریه نیز در تلاش هدف قراردادن کاربران سوری این شبکه بوده است.

یک سخنگوی فیس بوک گفته که این شرکت به حدود ۲ هزار کاربر آسیب دیده از تلاش این هکرها در افغانستان و سوریه که اکثریت آن در افغانستان است، اطلاع داده است.

در روزهای پیش از سقوط کامل افغانستان به دست طالبان، برخی کاربران فسبوک از جمله مسئولان دولتی در این کشور از افزایش حملات سایبری به منظور هک کردن حساب فسبوکی‌شان خبر داده بودند.

فسبوک در این اواخر محدودیت‌هایی را هم برای استفاده از نام طالبان در این شبکه وضع کرده و پست‌هایی را که در آن نام طالبان باشد حذف می‌کند.

حتا برخی کاربران شکایت دارند که به دلیل استفاده از نام طالبان در پست‌هایشان حساب‌شان برای چند روزی مسدود شده است.

خواستیم دیدگاه ادارۀ اترا و حکومت طالبان را در پیوند به میزان امنیت سایبری افغانستان داشته باشیم، اما تلاش‌های ما نتیجه نداد.

XS
SM
MD
LG