لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

وال ستریت ژورنال: دو دهه قبل ایران در سرنگونی طالبان به امریکا کمک کرد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود می‌نویسد که دو دهه قبل ایران به ایالات متحده کمک کرد تا رژیم طالبان در افغانستان سرنگون شود. به باور روزنامه در آنوقت ایران طالبان را تهدیدی برای امنیت ملی خود به شمار می‌آورد.

روزنامه می‌افزاید حالا که طالبان از چهار و نیم ماه به این‌سو کابل را تصرف کرده اند، ایران و افغانستان هردو به تحریم‌های امریکا روبه‌رو هستند. اکنون این تحریم‌ها دو کشور را وادار ساخته است که اختلافات ایدیالوژیک و سیاسی خودرا کنار بگذارند و خالیگاهی را که بعد از خروج قوای امریکا از افغانستان ایجاد شده پر کنند.

وال ستریت ژورنال می‌نویسد بین حاکمان شیعه در ایران و طالبان سنی از گذشته‌ها بی‌اعتمادی وجود داشت. روزنامه به این موضوع اشاره می‌کند که در سال ۱۹۹۸ در وقت حمله طالبان بر مزار شریف ده کارمند کونسلگری ایران در اینجا کشته شدند که این عمل دو طرف را تا مرحله جنگ نزدیک کرده بود.

به باور وال ستریت ژورنال هرچند این دو جناح با هم نزدیک شده اند، اما اختلاف در مورد تقسیم آب بین آنها همچنان وجود دارد، نگرانی ایران از قاچاق مواد مخدر افغانستان رفع نشده و طالبان هم ملیشه‌های طرفدار ایران را در افغانستان یک تهدید برای خود می‌بینند.

  • ایفننگ ستندرد

ایفننگ ستندرد در شماره اخیر خود مصاحبه را با جنرال نیک کارتر لوی درستیزسابق قوای بریتانیا انجام داده. جنرال کارتر شخصی است که با ريیس جمهور سابق افغانستان محمد اشرف غنی برای بی‌بی‌سی مصاحبه کرده.

این مصاحبه وی در بین تحلیل‌گران و کارشناسان سوال ایجاد کرده که چرا بجای خبرنگارانِ بی‌بی‌سی، یک جنرال این کشور با رئیس جمهور سابق افغانستان مصاحبه می‌کند.

جنرال کارتر ادعا می‌کند که هیچکس از اوضاع افغانستان درک عمیق ندارد و همین موضوع سبب سقوط نظام جمهوری در افغانستان شد. به گفته آقای کارتر صحنه‌های هیجانی بیرون شدن مردم از افغانستان بعد از تصرف کابل توسط طالبان برایش تکان دهنده است. او همجنان توصیه می‌کند که حفظ ارتباط با افغانستان بسیار مهم است و می‌تواند حاکمان این کشور را تشویق نماید که طرز دیگر حکومتداری را پیش گیرند.

نشریه میل آنلاین در شماره اخیر خود نوشته است که رهبر ارشد طالبان به سربازان خود دستور داده است که مامورین حکومت سابق را مجازات نکنند.

به نوشته نشریه محمد نعیم یکی از سخنگویان طالبان این موضوع را در تویتر خود نوشته است. او از قول رهبر طالبان ملا هبت‌الله نوشته که در کندهار گفته است مامورین حکومت سابق نباید بخاطر جرایم قبلی خود مجازات شوند.

هزاران افغانستان اکثرا کسانی که با نظام قبلی ارتباط داشتند تلاش می‌کنندکه برای نجات خود افغانستان را ترک نمایند. در بخش دیگر مطلب میل آنلاین می‌خوانیم که محمد نعیم از قول ملا هبت‌الله نوشته است که افغان‌ها خارج از کشور خود عزب و احترام ندارند و نباید خاک خودرا ترک کنند.

با نشر این مطلب، میل آنلاین تصاویر تظاهراتی را در کابل چاپ کرده است که در آن دختران شعار آزادی و عدالت را حمل می‌کنند.

همزمان با این سازمانهای حقوق بشر مانند امنستی انترنیشنل و هیومن رایتس واچ طالبان را به اعدام‌های بدون محاکمه متهم می‌سازند، اتهامی که طالبان آنرا رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG