لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

اوچا: در ۲۰۲۲ برای بیش از ۲۲ میلیون تن در افغانستان کمک فراهم می‌شود


آرشیف- زنان نیازمند در انتظار کمک در ولایت هرات
آرشیف- زنان نیازمند در انتظار کمک در ولایت هرات

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" می‌گوید، کمک‌هایش برای نیازمندان در افغانستان، با توجه به آسیب دیدن مردم صورت می‌گیرد، نه اینکه قوم، نژاد، جنسیت، عقاید مذهبی و یا دیدگاه‌های سیاسی آنها مطرح باشد.

ایزابلِ موسارد کارلسن رئیس این اداره دیروز جمعه در تویتی گفت که هدف اداره‌های کمک رسانی در سال ۲۰۲۲ همین است که بیش از ۲۲ میلیون تن در افغانستان تحت پوشش برنامه‌های مددرسانی قرار گیرند.

انتظار می‌رود اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل و کمیشنری عالی این سازمان در امور پناهجویان، روز سه‌شنبه همین هفته (۲۰ جدی) نشست مشترک را برای برنامه ریزی کمک رسانی در افغانستان برگزار کنند.

در حالی که زمستان بستر سردش را افگنده و برفباری و بارندگی سنگین هم آغاز شده، میلیون‌ها تن در افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند.

سمیع‌الله باشنده غزنی از میان کسانی است که می‌گوید، روند توزیع کمک‌ها عادلانه نیست: "کمک‌های بشر دوستانه که به ولایت غزنی رسیده، تا اکنون حق به حقدار نرسیده. تا حالا ما از کمک‌ها مستفید نشدیم. این کمک‌ها همه‌اش، از سوی نماینده‌ها به دوستان‌شان داده می‌شود. برای ما تا اکنون کمکی نرسیده. حق به حقدار نمی رسد."

آرشیف- توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت هرات
آرشیف- توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت هرات

پس از آنکه طالبان در نیمه ماه اگست کابل را گرفتند، میلیون‌ها تن در افغانستان با فقر و گرسنگی روبه‌رو شده اند.

شیلی تکرال سخنگوی برنامه جهانی غذا "دبلیو اف پی" در گفت‌وگو با رادیو امریکایی "ان پی آر" از اسلام آباد گفته که در افغانستان حدود ۲۳ میلیون تن با گرسنگی روبه‌رو اند.

او این آمار را بلند‌ترین سطح گرسنگی نزد برنامه جهانی غذا می‌داند.

به گزارش رادیوی ان پی آر، شمار کودکان سوء تغذیه در افغانستان افزایش یافته، نرخ مواد غذایی بلند رفته و حدود ۹۸ درصد مردم به غذای کافی دسترسی ندارند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌پذیرد که نیاز مردم به کمک‌های بشری اکنون بیشتر شده است: "مردم افغانستان بیش از هر زمانی به کمک‌های بشری نیاز دارند. زیرا سال‌های طولانی را در جنگ سپری کرده اند. حالا که جنگ تمام شده، شرایط دشوار آمده. بنابر خشکسالی، وضعیت کرونا و جنگ، اقتصاد مردم آسیب دیده و به کمک‌های دوامدار نیاز دارند."

ملا عبدالغنی برادر
ملا عبدالغنی برادر

از سوی دیگر ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان هم دیروز جمعه با نشر یک پیام ویدیویی از اداره‌های مدد رسانی خواست که کمک‌ها با نیازمندان در افغانستان را از یاد نبرند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید که برای کمک با افغان‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲.۶ میلیارد دالر نیاز دارد که به این ترتیب نیازمندی هر ماۀ این موسسه به حدود ۲۲۰ میلیون دالر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG