لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

هیئت ایران کارش را در سازمان همکاری اسلامی در جده از سر می‌گیرد


آرشیف- نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی
آرشیف- نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی

وزارت خارجه ایران دیروز دوشنبه (۱۷ جنوری) اعلام کرد که هیئت اینکشور برای نمایندگی در سازمان همکاری اسلامی روانه عربستان سعودی شده است.

پس از روابط پر تنش میان تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶، نخستین اقدام دپلوماتیک اکنون به اجرا گذاشته شده.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه در یک نشست خبری گفت، هیئت اینکشور کارش را در سازمان همکاری اسلامی در جده از سر می‌گیرد: "هیئتی که امروز در جده است، برای آغاز فعالیتش نزد سازمان همکاری اسلامی "او آی سی" است که می‌تواند مقدمۀ خوبی باشد برای اینکه دو طرف هیئت‌های را برای بازدید از سفارتخانه‌های‌شان اعزام کنند."

یک مقام سازمان همکاری اسلامی که خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که هیئت ایران به جده رسیده اما تا اکنون در هیچ نشست رسمی اشتراک نکرده است.

به گفته این مقام، دپلومات‌های ایرانی در ۲۳ جنوری در سطح وزیران در یک اجلاس اشتراک خواهند کرد.

ایران و عربستان سعودی هر دو عضو سازمان همکاری اسلامی استند. این سازمان ۵۷ عضو دارد.

روابط ایران و سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از آن خیلی پرتنش شد که افراطی‌های ایرانی، پس از اعدام نمر النمر یک ملای شناختۀ شده شیعه در عربستان سعودی، بر سفارت اینکشور در تهران حمله کردند.


پس از آن روابط دپلوماتیک ریاض و تهران به پائین‌ترین سطح آن رسید. سازمان همکاری اسلامی دفتر ایران را در سازمان همکاری اسلامی در جده بست و دپلومات‌های ایرانی را از عربستان بیرون کرد.

پس از آن رقابت هم میان دو جانب در منطقه آغاز شد. ایران که اکثریت شهروندانش شیعه استند، در برابر عربستان که سنی مذهب است، جنگ نیابتی را در یمن و سوریه آغاز کرد.

ایران از حامیان کلیدی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است و همچنان در یمن، از حوثی‌ها که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی مخالف آن است، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، گفت‌وگوها در مورد عادی سازی روابط دو کشور در ماه اپریل گذشته آغاز شده بود و تا اکنون چهار دور مذاکره در عراق برگزار شده.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایران می‌گوید، در نشست اخیری که در بغداد برگزار شد، فهرستی از مسایل مورد علاقه به عربستان سعودی سپرده شد و تهران در حال حاضر منتظر دریافت پاسخ است.

XS
SM
MD
LG