لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

رئیس جمهور امریکا: برای تصمیم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان عذرخواهی نمی‌کنم


آخرین سرباز امریکایی‌که افغانستان را ترک کرد.
آخرین سرباز امریکایی‌که افغانستان را ترک کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا یک‌بار دیگر از خروج نطامیانش از افغانستان دفاع کرد و گفت برای این تصمیم عذرخواهی نمی‌کند.

آقای بایدن که روز چهارشنبه «۲۹ جدی ۱۴۰۰» به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری خود با خبرنگاران در قصر سفید صحبت می‌کرد، گفت که هیچ راه حل آسانی برای خروج ایالات متحده از افغانستان وجود نداشت.

آقای بایدن گفت، آن‌چه در افغانستان رخ می‌دهد به دلیل بی‌کفایتی طالبان است، اما با اظهار تأسف از این وضعیت تأکید کرد که چیزهای زیادی در جهان است که آن‌ها نمی‌توانند همۀ این مشکلات را حل کنند.

آقای بایدن از کشته شدن نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل اظهار تأسف کرد، اما افزود که اگر نیروهای ‌امریکایی از افغانستان خارج نمی‌شدند، مجبور می‌شدند که ۴۰ هزار سرباز دیگر به این کشور بفرستند.

آقای بایدن گفت:​ "ترک افغانستان بعد از ۲۰ سال کار آسانی نیست، هر وقت بخواهید ممکن نیست، اما من از کاری‌که کردم عذرخواهی نمی‌کنم."

د امریکا متحده ایالاتو ولسمشر جو بایډن
د امریکا متحده ایالاتو ولسمشر جو بایډن

رئیس جمهور امریکا بار دیگر از تصمیم خود برای خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت: "افغانستان به دلایل بسیار خوبی گورستان امپراتوری‌ها است و هیچکس نمی‌تواند این کشور را زیر چتر یک حکومت متحد کند."

آقای بایدن گفت که آن‌ها هفته یک میلیارد دالر در افغانستان هزینه می‌کردند: "ما ۲۰ سال است که هفته یک میلیارد دالر در افغانستان خرج می‌کنیم. هر کسی‌که فکر می‌کند می‌تواند افغانستان را در یک حکومت جمع کند، باید دست خود را بلند کند. افغانستان گورستان امپراتوری‌هاست و آماده متحد شدن نیست. بنابر این سؤال این بود که آیا من به صرف دو برابر بیشتر پول در هر هفته در افغانستان ادامه خواهم داد، حتی با دانستن این‌که برای موفقیت سربازان ما باید کشته می‌شدند و ما باید اجساد آن‌ها را به کشور می‌فرستادیم، در غیر این صورت پیروزی غیر ممکن بود."

نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده در پایان آگست ۲۰۲۱ پس از ۲۰ سال حضور از افغانستان خارج شدند.

هرچند مأموریت نیروهای ناتو در سطح بین‌المللی زیر سؤال رفته، اما ایالات متحده کمیته‌ای را تعیین کرده تا بررسی کند که آیا آن‌ها در افغانستان موفق بوده اند یا خیر؟

از سوی دیگر پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اخیراً ویدیوی از حمله هوایی ۲۹ آگست نیروهای امریکایی به خانه‌ای در مربوطات حوزه پانزدهم امنیتی شهر کابل را با رسانه‌ها به اشتراک گذاشته است.

ایمل، عضو خانواده‌ای که ۱۰ تن‌شان قربانی این حمله شدند، به رادیو آزادی گفت که حالا توانایی دیدن این ویدیو را ندارند.
ایمل، عضو خانواده‌ای که ۱۰ تن‌شان قربانی این حمله شدند، به رادیو آزادی گفت که حالا توانایی دیدن این ویدیو را ندارند.

در این ویدیو دیده می‌شود که یک طیاره بی‌پیلوت امریکایی خانه‌ای را در نزدیکی میدان هوایی کابل برای چند دقیقه زیر نظر گرفته است. هدف یک موتر کرولا است.

بعد از چند دقیقه مکس، طیاره بمب را رها می‌کند و در نتیجه آتش بزرگی شعله‌ور می‌شود.

نیویارک تایمز پس از دریافت شکایت از فرماندهی مرکزی امریکا به این ویدیو دست یافت و آن را در روز چهارشنبه ۱۹م جنوری در وب‌سایت خود منتشر کرد.

در این حمله ۱۰ نفر از اعضای یک خانواده از جمله هفت کودک کشته شدند.

مقام‌های امریکایی در آن زمان گفتند که داعش یک‌بار دیگر تلاش کرده بود از آن خانه به میدان هوایی کابل حمله کند، اما پنتاگون بعداً این حادثه را "اشتباه غم‌انگیز" خواند.

ایمل، عضو خانواده‌ای که ۱۰ تن‌شان قربانی این حمله شدند، به رادیو آزادی گفت که حالا توانایی دیدن این ویدیو را ندارند.

او حدود یک‌ونیم ماه پیش به رادیو آزادی گفت که معذرت‌خواهی امریکا هیچ یک درد آنان را مداوا نمی‌کند و تنها به مردم ثابت می‌شود که هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی ندارند.

او افزوده بود: "بخشش هیچ یک از دردی ما را دوا نمی‌کند و آن ده عضو خانواده ما را زنده نمی‌کند. بخشش امریکایی‌ها فقط کمک کرد که بدنامی از ما دور شود و روشن شود که امریکایی‌ها اشتباه کرده‌اند."

حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکا چند روز پس از حمله به میدان هوایی بین‌المللی کابل انجام شد که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت. در حمله به میدان هوایی کابل بیش از ۱۷۰ تن از جمله ۱۳ سرباز امریکایی کشته و حداقل ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG