لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

یوناما:‌ طالبان در مورد محل نگهداری زنان بازداشت شده معلومات دهند


تمنا زریابی یکی از زنان که ادعا می‌شود از سوی طالبان بازداشت شده است.
تمنا زریابی یکی از زنان که ادعا می‌شود از سوی طالبان بازداشت شده است.

ادعاها بر این است که از چند روز به این‌سو شماری از زنان معترض کابل ربوده شده و در قید حکومت طالبان قرار دارند.

تمنا زریابی و سه خواهرش و پروانه ابراهیم خیل از جمله زنانی اند که از چند روز به این طرف از سرنوشت شان خبری در دست نیست.

تمنا پیش از ناپدید شدنش با نشر ویدیویی جریانی را به تصویر کشید که شب هنگام افرادی در پشت دروازۀ خانه‌ی شان آمده و تقاضای باز شدن دروازه را داشتند که پس از آن از سرنوشت او و سه خواهرش اطلاعی در دست نیست و دوستانش ادعا می‌کنند که در قید طالبان هستند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر پیامی در توییترش از طالبان خواسته است در مورد محل نگهداری خانم‌های معترضی که در هفته اخیر ربوده اند معلومات دهند و از حقوق تمام افغان‌ها حفاظت کنند.

در این تویت دفتر یوناما از تمنا زریابی و پروانه ابراهیم خیل یاد شده است.

در بخشی از این این تویت آمده است: " سازمان ملل متحد نگرانی‌های فزایندۀ خود را به ارتباط ناپدید شدن دو فعال زن افغان، تمنا زریابی پریانی و پروانه ابراهیم خیل که گزارش شده شب چهارشنبه از خانه‌های شان ربوده شده اند، ابراز می‌دارد. ما از طالبان می‌خواهیم تا اطلاعاتی را در مورد آنها ارائه کنند و از حقوق همه افغان‌ها محافظت کنند."

در همین حال شماری از زنان معترض کابل از چگونگی برخورد طالبان با زنان انتقاد می‌کنند.

آنان با اشاره بر وضع محدودیت گشت‌و‌گذار زنان بدون محرم شرعی از سوی طالبان می‌گویند که طالبان بدون حضورداشت پولیس زن، زنان و دختران را بازداشت و به مکان‌های نامعلومی انتقال داده اند.

آرشیف- زنان معترض در شهر کابل
آرشیف- زنان معترض در شهر کابل

دلارام نیکزاد و وحیده امیری، دو تن از این بانوان به رادیو آزادی گفتند: "متاسفانه طالبانی که اینقدر داد از شریعت می‌زنند و تأکید بر محرم شرعی دارند، وقتی‌که شما اینقدر تاکید بر سر محرم شرعی دارید چطور نصف شب به خانه زن‌ها حمله می‌کنید زنان و دختران مردم را بدون محرم شرعی بدون اینکه پولیس زن باشد به جای نامعلوم انتقال می‌دهید."

" این خیلی یک بحث تاثیر کننده‌ای است بر فعالان جامعه مدنی ما خیلی متاثیر هستیم که تمنا دستگیر شده و عملاً ما چیزی کرده نمی‌توانیم."

هاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف حکومت طالبان در این رابطه به رادیو آزادی گفت:" از لحاظ شریعت اگر یک زن مجرم باشد پولیس می‌تواند که او را بازداشت کند."

با این همه حکومت طالبان مسئولیت بازداشت زنان معترض را نمی‌پذیرد و آنرا حربه‌ای برای زمینه‌سازی و رفتن به کشورهای خارجی عنوان می‌کند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در این زمینه به رادیو آزادی گفت: "نه ما این ادعا را رد می‌نماییم آن‌ها هیچ دستگیر نشده اند و نه کدام چاپه (عملیات) سرشان انداخته شده آن‌ها بخاطر کیس سازی و دوسیه سازی بخاطر بیرون رفتن و به خارج رفتن این عمل را انجام داده بودند که این ربطی به مجاهدین ندارد و این را ما رد می‌کنیم."

ادعاها بر این است که تمنا زریابی و سه خواهرش شب چهارشنبه هفته گذشته همزمان با پروانه ابراهیم خیل ربوده شده اند و در قید حکومت طالبان هستند.

همزمان با ربوده شدن این زنان معترض، ادعا‌هایی مطرح شد که شمار دیگری از زنان معترض در کابل نیز در همان شب و روز تحت تعقیب قرار گرفته بودند، اما به دلیل تغییر موقعیت‌شان افراد حکومت طالبان موفق به بازداشت آنان نشده اند.

به تازگی کمپاین جمع آوری امضا بخاطر رهایی تمنا زریابی و خواهرانش در فیسبوک راه اندازی شده است.

XS
SM
MD
LG