لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

'بیزاری از حجاب اجباری'؛ اعضای جبنش زنان مقتدر افغانستان در کابل راه‌پیمایی کردند


راه‌پیمایی جنبش زنان مقتدر افغانستان
راه‌پیمایی جنبش زنان مقتدر افغانستان

"بیزاری از حجاب اجباری" از شعارهای راه‌پیمایی تازۀ جبنش زنان مقتدر افغانستان در کابل.

شماری از اعضای این جنبش در ادامهٔ‌ اعتراض‌ها و راه‌پیمایی های شان یک بار دیگر روز سه شنبه «۲۱ جدی ۱۴۰۰» در اعتراض به اقدام اخیر طالبان در مورد 'تلیغات حجاب' به جاده‌های کابل برآمدند.

آنان در واکنش به نصب پوستر های مربوط به حجاب زنان با چادری و برقه می‌گویند، این دو لباس هیچ نوع اساس فرهنگی و دینی در افغانستان ندارند.

به‌گفته این معترضان، طالبان این بار نیز مانع راه‌پیمایی آن‌ها شدند و نگذاشتند تا به اعتراض‌شان ادامه دهند.

مونسه مبارز از بنیان‌گذاران این جنبش به رادیو آزادی می‌گوید: "چادری و یا برقه یا لباس سیاه عربی هیچ نوع ریشه و اساس فرهنگی و دینی در افغانستان ندارد و به اسارت کشانیدن زنان افغانستان است، به قفس انداختن زنان افغانستان است،‌ برقه و چادری نمادی از سیاه روزی زنان افغانستان است، به این دلیل خواستیم عکس‌العمل خود را برای امارت اسلامی واضح بسازیم."

اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گویند، در راه‌پیمایی امروز شان می‌خواستند در مقابل وزارت امر به معروف حکومت طالبان چادری را به آتش بکشند و اعتراض‌شان را در برابر نصب آگاهی‌های اخیر این وزارت بیان کنند،‌ اما اجازۀ این کار برای‌شان از سوی طالبان داده نشد.

اعتراض امروز شماری از زنان در شهر کابل
اعتراض امروز شماری از زنان در شهر کابل

سیما سحر یکی از این اعتراض کننده‌گان به رادیو آزادی گفت: "ما را اجازه ندادند به محلی‌که می‌خواستیم خود را برسانیم، ما را دنبال کردند، طالبان دست به ماشه شدند و می‌خواستد فیر کنند، دختران پراگنده شدند، تعدادی از دوستان ما را در کانتین یا دکان بود انداختن و یکی از دوستان مان دستش افگار شد. به نظرم ما حجاب اسلامی داریم و ما هم اسلام هستیم، ما حقی‌که در اسلام برای ما داده شده از طالبان می‌خواهیم، بالاتر از آن چیزی نمی‌خواهیم."

اما طالبان ادعای بند کردن زنان را در مکانی رد می‌کنند.

عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف حکومت طالبان نصب آگاهی‌های مربوط به حجاب زنان را تنها توصیه‌یی و تشویقی عنوان می‌کند.

او می‌گوید افرادی‌که ضد حجاب اند ضد شرعیت و اسلام شمرده می‌شوند.

او می‌گوید: "بنرهایی‌که در شهر کابل نصب شده جنبهٔ‌ تشویقی دارند. در مورد حجاب زنان و این‌که کسی با حجاب مخالفت می‌کند او از حکم اسلام مخالفت می‌کند، این شایسته یک مسلمان نیست که با حکم اسلام مخالفت کند، این حکم، حرف و یا نظر شخصی ما نیست، چیزی‌که قرآن و پیامبر گفته ما نیز همان را گفتیم."

شماری از زنان معترض می‌گویند، طالبان مانع اعتراش‌شان شدند.
شماری از زنان معترض می‌گویند، طالبان مانع اعتراش‌شان شدند.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان شماری از دختران در برخی از ولایت‌ها اجازۀ رفتن به پوهنتون‌ها را ندارند و نیز بیشتر بانوان از حق کار کردن محروم شده‌اند و برخی از دانش‌آموزان دختر هم در بیشتر ولایت‌های کشور از رفتن به مکتب پس از صنف ششم محروم شده‌اند.

این کار سبب شده که شماری از زنان بارها در اعتراض به محدودیت‌های تازۀ طالبان بر زنان و دختران به جاده‌ها برآیند و این اعتراض‌ها در بسیاری موارد با خشونت‌های طالبان روبه‌رو شده‌اند.

با این‌حال اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گویند، با وجود ممانعت طالبان آن‌ها هچنان به اعتراض‌های شان در برابر بی‌عدالتی ها ادامه خواهند داد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG