لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

تحلیل رویداد های افغانستان در دو نشریه معتبر بین المللی


عکس آرشیف : روزنامه های معروف بین المللی همواره در مورد افغانستان مقاله ها و مطالب تحلیلی منتشر می کنند.
عکس آرشیف : روزنامه های معروف بین المللی همواره در مورد افغانستان مقاله ها و مطالب تحلیلی منتشر می کنند.

مجلهٔ فوربز

  • فوربز در مقاله گزارش وزارت دفاع امریکا٬پنتاگون٬ را منتشر کرده که می گوید، به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی که ایالات متحده به نیرو‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان فراهم کرده بود، پس از خروج نظامیان امریکایی در آن کشور به جا مانده و اکنون به دست طالبان افتاده است.


نسخهٔ از این گزارش وزارت دفاع که برای کانگرس آماده شده بود، به دست شبکه تلویزیونی «سی ان ان» رسیده است.

در گزارش آمده که در جمع این تجهیزات نظامی، طیاره ها، وسایط زرهدار سلاح و دستگاه های مخابراتی و دوربین های شب بین شامل بوده که به حکومت پیشین افغانستان سپرده شده بود.

ایالات متحده برنامه برگشت به افغانستان به هدف تخریب تجهیزات و اسلحه بجا مانده ندارد

مجله فوربز به استناد این گزارش وزارت دفاع امریکا می نویسد که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان به منظور پیدا کردن و از میان‌بردن تجهیزات به جا مانده ندارند.

این مجله در ادامه می نویسد که وزارت دفاع امریکا در گزارش قبلی خود گفته بود که امور مربوط به ترمیم و نگهداری انواع سلاح‌ها و تجهیزات مانند هلیکوپترها و طیاره ها که به اردوی پیشین افغانستان کمک شده یود٬ به قراردادی های خصوصی امریکایی واگذار گردیده بود. این قرار دادی ها پیش از ماه آگست سال گذشته از افغانستان خارج شده بودند.

نشریه جیوگرافیکل

  • این نشریه در مقاله ای به موج بزرگی از پناهجویان افغان نگاهی انداخته است.

نویسندهٔ مقاله در ادامه می پرسد که پس از حاکمیت طالبان تعدادی زیادی افغانها می خواهند که کشور شان را ترک کنند، اما این عده به کجا می روند؟

در ادامه مقاله نشریه جیوگرافیکل می خوانیم، بعد از آن که طالبان در پانزدهم ماه آگست به قدرت مرکزی در افغانستان دست یافتند٬ ۷۱۰ هزار افغان در داخل کشور بیجا شدند، ۵۰۰ هزار دیگر به ایران مهاجر گردیدند و هزاران تن دیگر نیز به کشور های مختلف پناهنده شدند.

نشریه جیوگرافیکل در ادامه می نویسد که این موج مهاجرت افغانها ٬ جهان را نگران کرد که گویا کشور ها یک بار دیگر همچو سال ۲۰۱۵ به بحران پناهنده گان رو به رو شوند.

در ادامه مقاله نشریه جیوگرافیکل آمده است، پس از آنکه، طالبان قدرت را در افغانستان بدست گرفتند، یونان به اتحادیه اروپا هشدار داد که این کشور آمادهٔ تکرار بحران سال۲۰۱۵ نیست.

پناهجویان افغان شاید به خاطر مشکلات اقتصادی به کشور های اروپایی رجوع کنند. 

به گفتهٔ نویسنده مقاله٬ برای نگهداری پناهجویان در مناطق شان اتحادیه اروپا به کشور های همسایه افغانستان وعده کمک یک میلیارد دالری را داد تا افغانها را در کشور شان جا دهند.

مقاله جیوگرافیکل پیش بینی کرده است که پناهجویان افغان شاید به خاطر مشکلات اقتصادی به کشور های اروپایی رجوع کنند.

کمشنری اتحادیه اروپا در ماه دسیمبر گفته بود که ۱۵ کشور اروپایی وعده داد اند که ۳۸ هزار پناهندهٔ افغان را می پذیرند. به نوشته نشریه این علاوه بر ۲۸ هزار تن افغان‌هایی خواهند بود که قبلا از افغانستان انتقال یافته اند.

XS
SM
MD
LG