لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۵۸

درگیری ها میان طالبان و جبهه مقاومت؛ وضعیت در پنجشیر چگونه است؟


آرشیف - نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولایت پنجشیر
آرشیف - نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولایت پنجشیر

به دنبال انتشار گزارش ها در مورد درگیری بین نظامیان طالبان و جبهه موسوم به مقاومت ملی در بخش های ولایت پنجشیر، یک مقام محلی طالبان در این ولایت می گوید که قوماندان امنیه طالبان در ولسوالی رخه را بازداشت کرده اند.

ابوبکرصدیق سخنگوی والی طالبان در پنجشیر به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که قوماندان نورالامین در ارتباط به درگیری تازه در ولسوالی کوهستانی دره بازداشت شده است: "موضوع قوماندان روح الامین یک موضوع خاص به پیش خود ما است. فعلاً در ولسوالی دره است. بعداً واضح و معلوم می‌شود و در هر نقاط مردم هایی که بازداشت می‌شوند حتماً در قضیه دخیل بودند، دستگیر می‌شوند و اگر مجرم بودند قانونی همراه شان برخورد می‌شود و اگر نبود رها می‌شوند."

یک باشنده پنجشیر: امارت اسلامی بخاطر تلاشی خانه به خانه به ولسوالی دره آمده و مردم را اذیت و آزار می‌کنند

یکی از باشندگان ولسوالی دره به رادیو آزادی گفت که به دنبال درگیری های تازه، طالبان برخی از افراد محلی را بازداشت کرده اند.

او به علت ترس از جانش از گرفتن نامش خودداری کرد: "امارت اسلامی بخاطر تلاشی خانه به خانه به ولسوالی دره آمده و مردم را اذیت و آزار می‌کنند و بچه ها را از سر زمین های زراعتی و مساجد بازداشت و لت و کوب می‌کنند که یک تعداد را بعد از لت و کوب رها کرده و به تعداد سی تن را با خود برده اند."

جبههٔ مقاومت ملی صبح روز شنبه در یک اعلامیه ادعا کرد که نیروهای آنان بر نیروی قطعهٔ سرخ طالبان که به اساس خبرنامه می‌خواستند در ولسوالی‌های آبشار و درۀ پنجشیر بررسی خانه به خانه را آغاز کنند، یورش بردند.

این جبهه ادعا کرد که به جز از مراکز این دو ولسوالی٬ تمامی بخش‌های آن‌ها در تصرف نظامیان جبهۀ مقاومت ملی درآمده است. به دنبال سقوط نظام پیشین افغانستان در ماه اسد سال گذشته، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود اعلام موجودیت کرد.

در اعلامیه تازه این جبهه همچنان ادعا شده که ۱۵ تن از طالبان در این درگیری‌ها کشته شدند. اما طالبان این ادعا را تکذیب کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته است که هیچ گروه مسلح به نام جبهه مقاومت ملی در افغانستان حضور عملی ندارد.

آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر
آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر

اما مولوی داد محمد بتار قوماندان امنیه طالبان در ولایت پنجشیر چیزی دیگری می گوید: "فیر های بوده. بعضی اوقات کم و بعضاً زیادتر. اما الحمدلله منجر به این نشده که ما تحت محاصره بوده باشیم، قوماندان ما و یا ولسوال ما و یا عقب نشینی داشته باشیم. آنها به تعداد کم در قله های کوه هستند و برای نجات جان شان فیر های هوایی کردند، آن را در شبکه های اجتماعی پخش کردند بخاطر مشوش ساختن اذهان مردم. فقط خبر های فیسبوکی را نشر می‌کنند. صرف در قسمت کوه یک سنگ است که کوه را انفجار داده بودند تا راه قطع شود، به رفت و آمد مجاهدین امارت اسلامی کدام آسیبی نرسانده، فقط راه مردم را مسدود کرده اند و مجاهدین در تلاش پاک کردن راه هستند."

برخی از مردم محلی به رادیو آزادی گفتند که از خانه های شان در بخش های از ولسوالی دره بیرون شده اند.

باز محمد بیست و چهار ساله باشنده قلعه اسفندیار می گوید که برخی از مردم از روستاهای منطقه عبدالله خیل و روستاهای نزدیک به آن آواره شده اند: "وضعیت در منطقه خراب شد، مردم آواره شدند و فعلاً هم مردم خانه های خویش را تخلیه دارند. اوضاع قابل پیش بینی نیست. ممکن است که وضعیت خرابتر شود."

ولسوالی دره در ولایت پنجشیر با ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا هم سرحد است.

XS
SM
MD
LG