لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

ادعا های ضد و نقیض جبهه مقاومت و طالبان در مورد درگیری های بغلان و پنجشیر


آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان
آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که در ۴۰ ساعت گذشته در پل حصار بغلان، خیر دره و جر درۀ اندراب با طالبان درگیر شده است.

صبغت‌الله احمدی سخنگوی این جبهه در توییترش مدعی شده است که در این درگیری ۲۷ تن از جنگجویان قطعۀ سرخ، قطعۀ بدری و مهاجمان انتحاری طالبان کشته و ۷ تن دیگر شان زخمی شده اند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که یک عضو طالبان هم در این مناطق کشته نشده است: "بررسی‌های که بعد از عید در بارۀ تلفات انجام شده و اطلاعاتی جمع آوری شده است، حتی یک نفر کشته نشده است، نه تلفات افزایش شده و نه چنین چیزی رخ داده است."

جبهۀ مقاومت ملی نیز ادعا کرده که طالبان در این درگیری‌ها از هلیکوپترهای نظامی و توپخانه استفاده کرده اند، اما با این حال تلفات سنگینی بر طالبان وارد شده است.

این جبهه همچنان از کشته شدن ۲۰ سرباز طالبان و زخمی شدن ۶ تن دیگر شان در درگیری روز گذشته در ولسوالی‌های دره و آبشار پنجشیر با طالبان خبر داده بود. اما طالبان آن را می‌کند.

ویدیوهای تایید نشده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد، طالبان شماری از اجساد را با هواپیما‌های نظامی منتقل می‌کنند، اما مشخص نیست که این اجساد متعلق به چه کسانی است و تاریخ دقیق ضبط و انتشار فیلم‌ها نیز مشخص نیست.


در یک ویدیوی دیگر که مسئول ضبط تاریخ ضبطش را ۱۸ ثور سال روان اعلام می‌کند، دیده می‌شود که شمار زیادی از موترهای نظامی و سربازان طالبان در حال رفتن به پنجشیر هستند. هیچ منبع مستقل تا به حال صحت این ویدیو را تایید نکرده است.

حالا این پرسش مطرح می‌شود که اگر جنگی وجود ندارد، چرا این کاروان بزرگ نظامی طالبان به این ولایت رفته است؟

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: "در پنجشیر ما از مدت‌ها قبل جلسات برگزار می‌کنیم، قواها تغییر می‌کنند، افرادی که آنجا هستند می‌آیند، در عوض دیگران می‌روند."

با این حال جبهۀ مقاومت ملی ادعا کرده که به دنبال نبردها، طالبان نیروهای جدیدی را به منطقه فرستاده است.

اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله طالبان به رادیو آزادی گفت که وضعیت در پنجشیر، بغلان و تخار آرام است.

پس از عید گزارش‌ها از آغاز جنگ در پنجشیر، پروان، بغلان و تخار خبر می‌دهد. همچنین این نگرانی وجود دارد که با گرم شدن هوا، درگیری‌ها شدت یابد، اما طالبان همواره ادعا می‌کنند که اوضاع تحت کنترل است.

XS
SM
MD
LG