لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

برخی باشندگان بازارک: یک فرد ملکی در اثر شکنجه طالبان جان باخت


آرشیف- شماری از افراد مسلح طالبان در ولایت پنجشیر
آرشیف- شماری از افراد مسلح طالبان در ولایت پنجشیر

مقامات امنیتی طالبان در ولایت پنجشیر می‌پذیرند که منیراحمد چهل ساله که فرد ملکی بوده و پیشه مالداری داشته پس از بازداشت و شکنجه از سوی نیروهای نظامی این گروه جان داده است.

منیراحمد در روستای ملسپه ولسوالی بازارک ولایت پنجشیر با خانواده هفت نفری‌اش زندگی می‌کرد. یکی از باشندگان این روستا که بخاطر ترس مجازات طالبان از افشا شدن هویتش خود داری می‌کند و نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود در مورد منیراحمد به رادیو آزادی گفت: "او بیکار بود، نه سابق در دولت وظیفه داشت و نه حالا ، مصارف فامیل خود را از طریق مالداری و زراعت تأمین می‌کرد. از قوماندان امنیه مجوز کتبی گرفته بود که گشت و گذار کرده بتواند برای انجام کارهای مالداری اش و ممانعت صورت نگیرد، دو روز پیش با ورق دست داشته‌اش این شخص را دستگیر کرده بودند به اثر شکنجه و لت و کوب شدید به شهادت رسیده است."

یکی دیگر از باشندگان ولسوالی بازارک ولایت پنجشیر که از ترس طالبان نمی‌خواهد هویتش فاش شود می‌گوید که منیراحمد به روز سه‌شنبه از سوی طالبان بازداشت شد و به روز پنجشنبه جسدش را به شفاخانه انتقال دادند.

منیراحمد را به شفاخانه رخه آورده بودند به بهانه اینکه قلبش ایستاد شده است در حالی که تمام بدنش سیاه شده بود

او گفت: "بعد از دو شب شکنجه بدنش مکمل سیاه گشته بود و به شهادت میرسد، به شفاخانه رخه آورده بودند به بهانه اینکه قلبش ایستاد شده است در حالی که تمام بدنش سیاه شده بود فعلاً وضعیت خوب نیست و مردم جسد را تسلیم نشده اند و برای تظاهرات آمادگی دارند."

با این حال مولوی داد محمد بتار قوماندان امنیه طالبان در پنجشیر در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت: "یک شخص به نام منیر احمد از مرکز ولسوالی بازارک اجازه نامه گشت و گذار را هم با خود داشت چون طرف کوه بوده و با او مواشی بوده، اما با قطعات نظامی امارت اسلامی که آنجا روبرو می‌شود بالایش مشکوک می‌شوند و زمانیکه این فرد را میآورند که مورد بازپرسی قرار بگیرد در این جریان بالایش حمله می آید و جان می‌دهد. تحقیقات بالایش جریان دارد و کسانی که این شحص را بازداشت کرده بودند تحت تعقیب هستند که گرفتار شوند و از آنها پرسیده شود که با منیر نام چگونه رفتار کرده اند."


در چند هفته اخیر، بخش‌های مختلف پنجشیر از جمله دره عبدالله خیل، تندخو، قلعه اسفندیار چمال ورده و حصارک شاهد درگیری‌های سنگین بین نیروی طالبان و نیروی جبهه ضد طالبان به نام جبهه مقاومت ملی بوده است.

طالبان در تابستان پارسال چندی پس از تصرف کابل به پنجشیر لشکر کشیدند و بخش‌های عمده این ولایت را نیز تصرف کردند. اما جبهه مقاومت ملی می‌گوید که در ارتفاعات کوه پایه‌های پنجشیر به مقاومت ادامه می‌دهند.

جنگ بین دو طرف بر زندگی غیرنظامیان تاثیر ناگوار گذاشته است.

شماری از باشندگان محلی نیروهای طالبان را به آزار، شکنجه و حتی کشتار غیرنظامیان متهم می‌کنند.

طالبان اغلب این اظهارات را رد می‌کنند.

اما ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان به روز سه‌شنبه، سی و یکم ماه می در حساب توییتر خود نوشت که "گزارش‌های نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر و سایر ولایات شمال با همکاری یوناما بسیار جدی گرفته می‌شود."

آقای بنیت در آخرهای ماه می سفر یازده روزه‌اش به افغانستان را به پایان رساند.

به اساس خبرنامۀ که در وبسایت سازمان ملل متحد منتشر شده او در جریان صحبت با خبرنگاران در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه غیرنظامیان متحمل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله دستگیری‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و آوارگی اجباری شده اند، ابراز نگرانی کرد.


یکی از نزدیکان منیراحمد می‌گوید: در واکنش به ادامه بازداشت‌ها و شکنجه افراد ملکی و بیگناه از سوی طالبان، مردم در ولسوالی بازارک برای تظاهرات آمادگی می‌گیرند. اما او به علت ترس از مجازات از سوی طالبان از گرفتن نام و افشای محل بود و باش خود خودداری کرد: "مردم خواستار این است که منیر برادر را دفن نکنند و دست به تظاهرات بزنند تا این موضوع پیگیری شود و طالبان از این جنایت‌ها دست بکشند این بار نخست نیست که مردم محل و بی‌گناه را دستگیر میکنند و شکنجه می کنند زندانی میسازند و حتی به مرگ آن تمام میشود ما صدای خود را بلند می کنیم تا حقوق بشر و جهان آگاه شود."

حدود نزدیک به دو ماه قبل در روستای فراج ولسوالی عنابه ولایت پنجشیر یک مرد ۲۴ ساله از افراد ملکی از سوی نیروهای طالبان به قتل رسید.

مردم در واکنش به آن رویداد دست به تظاهرات زدند. آمر امنیت قوماندانی امنیه طالبان در آن وقت، کشته شدن فرد ملکی بیگناه را از سوی نیروهای‌شان پذیرفت و گفت عاملین این قضیه به پنجه قانون سپرده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG