لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

سازمان ملل متحد: افغانستان با بدترین بحران بشری در جهان رو بروست


تعدادی از زنان فقیر که در مقابل یک نانوایی در کابل نشسته اند.
تعدادی از زنان فقیر که در مقابل یک نانوایی در کابل نشسته اند.

سازمان ملل متحد می گوید که در حال حاضر افغان ها با یکی از بدترین بحران های بشری در جهان روبرو هستند.

با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان٬ مردم این کشور از افزایش بیکاری، فقر، گرسنگی و مشکلات اقتصادی شکایت دارند.

ملل متحد گفته که به حمایت از افغان ها ادامه خواهد داد.

اندیشه یک باشندهٔ شهر کابل می گوید که مشکلات اقتصادی باعث ابتلای کودکان به سوءتغذی شده و شماری از اطفال هم برای پیدا کرده یک لقمه نان به کارهای شاقه رو آورده اند.

لطیفه، یک باشندهٔ ولایت کندهار هم می گوید که مدت ۲۰ سال به حیث قابله کار کرده، اما حالا برای کار به هر مرکز صحی که می رود، هیچکس او را استخدام نمی کند.

خشکسالی و بحران بیجا شده گان داخلی نیز بر مشکلات موجوده افغانستان تاثیر فراوانی بجا گذاشته است
خشکسالی و بحران بیجا شده گان داخلی نیز بر مشکلات موجوده افغانستان تاثیر فراوانی بجا گذاشته است

با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اگست سال گذشته، سازمان ها و نهاد های بین‌المللی به شمول ملل متحد بارها در مورد بحران اقتصادی در حال افزایش در افغانستان هشدار داده اند.

مردم می‌گویند محصولات زراعتی کاهش یافته و قیمت مواد غذایی و اولیه از جمله گندم به شکل سرسام آور افزایش یافته است.

فیصل یکتن از باشندگان ولایت هلمند به رادیو آزادی گفت که گندم از هلمند به پاکستان قاچاق می شود و باعث شده که گندم در این ولایت بسیار قیمت شود:

"در هلمند گندم به طور گسترده کشت می شود، اما در این ولایت گندم قیمت است، پنجصد و پنج و نیم صد، در حالی که هلمند مرکز گندم است. در اینجا که اینقدر قیمت است در کابل و سایر ولایات که گندم زیاد کشت نمی شود، چی حال باشد، مردم فقیرند، صد افغانی عاید ندارند، آنرا گندم، روغن یا اول تر چی بخرند."

علاوه بر گندم تقریباً هر هفته در افغانستان قیمت مواد اساسی غذایی افزایش می یابد.

قطع کمک های بین المللی، کاهش تجارت و روابط اقتصادی با افغانستان به دلیل وضعیت مبهم حکومت طالبان و افزایش قیمت مواد غذایی و سایر محصولات در بازارهای جهانی بعد از آغاز جنگ در اوکراین، مردم افغانستان را به شدت متاثر ساخته است.

سازمان ملل متحد می گوید که در حال حاضر افغان ها با یکی از بدترین بحران های بشری در سطح جهان روبرو هستند. ملل متحد دیروز در حساب تویتر خود نوشته که به حمایت از افغان ها ادامه خواهد داد.

سازمان ملل متحد و سایر نهاد های بین المللی در افغانستان به نیازمندان کمک های بشری ارائه می کنند، اما شماری شکایت دارند که در برخی موارد، این کمک ها به نیازمندان اصلی نمی رسد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG