لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

نبود امنیت غذایی سبب افزایش بیماری سوءتغذیه میان کودکان در افغانستان شده است


آرشیف - کودکان مبتلا به سوءتغذیه
آرشیف - کودکان مبتلا به سوءتغذیه

ادارۀ ملی غذا و دوای حکومت طالبان می‌گوید علت اساسی مبتلا شدن کودکان و مادران به سوءتغذیه نبود امنیت غذایی در کشور است.

فریما باشندهٔ کابل، مادر زبیدۀ دو و نیم ساله می‌گوید کودکش از یک سال به این سو به بیماری سوءتغذیه روبه‌رو شده و این موضوع او را سخت نگران کرده است.

او دلیل این بیماری کودکش را نبود اقتصاد خوب و غذای کافی می‌داند: "وضعیت اقتصادی ما خوب نیست غذای کافی برای خوردن هم نداریم کودک من یک سال می‌شود به گفته داکتران به بیماری سوءتغذیه مبتلا شده است همه می‌گویند تقویه‌اش کن اما از کدام امکانات."

او می‌گوید، شوهرش فوت کرده و پسر بزرگش با کراچی دستی کار می‌کند که درآمد چندانی هم ندارد.

این در حالیست که بیشتر مواد غذایی از فراورده‌های‌ زمین‌های زراعتی به‌دست می‌آید و دهقانان همه ساله با کشت گندم، حبوبات و سبزی‌های مختلف محصولات‌شان را پس از حاصل گیری به بازار عرضه می‌کنند.

اما شماری از دهقانان شکایت دارند که به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر، زراعت‌شان صدمه دیده و حاصلات‌شان هم کاهش یافته است.

یک دهقان در حال کار بالای زمین هایش
یک دهقان در حال کار بالای زمین هایش

محمد حنیف ۵۵ ساله حدود ۳۰ سال است که در منطقۀ شیوه‌کی کابل مشغول دهقانی است.

او می‌گوید، در سال‌های اخیر به علت خشکسالی و پائین شدن سطح آب در زمین، حاصلات خوب نداشته و زراعتش به شدت آسیب دیده است: "خشکسالی سال‌های اخیر زراعت ما را کمرنگ کرده است، حاصلات کاهش یافته و آب وجود ندارد، حالا ما دهقانان زمین‌ها را توسط واتر پمپ و یا سیستم‌های سولری آبیاری می‌کنیم بخاطری که سطح آب بسیار پائین شده است."

محمد آصف: بخاطر خشکسالی‌های متواتر همه حاصلات را از دست دادیم."

او می‌گوید در دهۀ شصت پدرش زمین‌ها را از آب دریا آبیاری می‌کرد و حاصلات هم به مراتب بهتر بود.

حاجی محمد آصف باشندۀ روستای شیوۀ ولایت پروان نیز یکی از متضررین ناشی از خشکسالی است: "برای من دوازده جریب زمین از پدر میراث مانده است و سالانه به مقدار ۲۰۰ سیر بادام و حاصلات زیاد داشتیم از گندم و جواری اما متاسفانه بخاطر خشکسالی‌های متواتر همه حاصلات را از دست دادیم."

این در حالیست که به تازگی عبدالباری عمری، رئیس ادارۀ ملی غذا و ادویهٔ حکومت طالبان گفته است که علت اصلی سوءتغذیه کودکان و مادران در افغانستان نبود امنیت غذایی است.

او از جامعۀ جهانی خواسته تا افغانستان را به خاطر حل این مشکل کمک کند.

این در حالیست که پیش از این برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز در گزارشی گفته بود که کم و بیش یک میلیون کودک به علت دچار شدن به سوءتغذیه با خطر مرگ روبه‌رو اند.

همچنان صندوق نجات کودکان در ماه قوس سال گذشته هشدار داده بود که تا پایان سال، نزدیک به ۳.۲ میلیون کودک زیر ۵ سال با سوءتعذیه دچار خواهند شد.

صندوق نجات کودکان با نشر یک اعلامیه گفته بود که نزدیک به ۱۴میلیون کودک در افغانستان نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا می‌آید.

سازمان ملل متحد پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در گزارشی گفته بود که فقر در افغانستان افزایش یافته و مردم این کشور با وضعیت بد اقتصادی روبرو هستند.

XS
SM
MD
LG