لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

صلیب سرخ و هلال احمر: افغانستان با یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان روبه‌رو است


آرشیف، کمک‌های صلیب سرخ و هلال احمر به خانواده‌های بی‌بضاعت در افغانستان
آرشیف، کمک‌های صلیب سرخ و هلال احمر به خانواده‌های بی‌بضاعت در افغانستان

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ (آی‌اف‌آرسی) و جمعیت هلال احمر افغانی خواستار افزایش حمایت جهانی برای جلوگیری از گرسنه‌گی در افغانستان شد.

در اعلامیه تازۀ این سازمان‌ها آمده که افغانستان با یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان روبه‌رو است که میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

در این اعلامیه که روز جمعه نشر شد گفته شده در میان فقر فزاینده، ۷۰ درصد از خانواده‌ها قادر به تأمین نیازهای اولیهٔ غذایی و غیر غذایی‌شان نیستند و ناداری تأثیرات مخربی به ویژه برای خانه‌هایی که سرپرستان آن‌ها زنان بیوه، سالمندان، افراد دارای معلولیت و کودکان است، برجا گذاشته است.

در این اعلامیه از تأثیرات ناگوار خشک‌سالی های پی‌هم و وضعیت خوراکی کودکان در افغانستان نگرانی شده‌است. گفته شده که ۳ میلیون کودک در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند.

آرشیف، یکی از مناطق خشک‌سالی زده در ولایت بادغیس افغانستان
آرشیف، یکی از مناطق خشک‌سالی زده در ولایت بادغیس افغانستان

در این اعلامیه نسیفر مغندی، رئیس هیئت فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ گفته است: "مشکلات اقتصادی فزاینده ضربه تلخی برای خانواده‌هایی است که در افغانستان تلاش می‌کنند تا با یکی از بدترین خشک‌سالی ها و بحران‌های غذایی که تا به حال با آن مواجه شده‌اند کنار بیایند، خشک‌سالی که کودکان را دچار سوء تغذیه و به مراتب آسیب‌پذیرتر در برابر بیماری‌های قابل پیش‌گیری کرده‌است."

این در حالی‌ست که تعدادی زیادی از افغان‌ها پس از حاکمیت طالبان کار شان را از دست دادند و با مشکلات شدید اقتصادی مواجهٔ اند.

بانوی ۲۶ ساله‌یی از نظامیان حکومت پیشین که اکنون خانه‌‌نشین شده و به علت تهدیدهای موجود امنیتی از سوی طالبان، می‌خواهد نامش در گزارش ذکر نشود، از سختی‌های روزگار به رادیو آزادی قصه کرده‌است.

او می‌گوید، پیش از این ۲۰ هزار افغانی در ماه معاش داشت و این معاش برای خانوادهٔ سه نفری‌اش کفایت می‌کرد،‌ اما اکنون او و شوهرش بی‌کار اند و حالی پول شیر خشک یگانه فرزند شان را نیز ندارند.

شماری از زنان و کودکان بی‌بضاعت حین دریافت نان خشک از یکی از نانوایی‌های شهر کابل
شماری از زنان و کودکان بی‌بضاعت حین دریافت نان خشک از یکی از نانوایی‌های شهر کابل

او می‌افزاید: "متأسفانه پس از سقوط دولت تا حال بی‌کار استم، شوهرم همچنان بی‌کار است، معاش نداریم، وضعیت اقتصادی ما ضعیف است. یک طفل دارم اسهال است، درست غذا نمی‌خورد، یک سال و ۱۵ ماه دارد، درست راه هم رفته نمی‌تواند انرژی درست ندارد، در خانهٔ‌ کرایی زنده‌گی می‌کنیم، نمی‌توانیم برای طفلم درست غذا بدهیم، طفلم به شیر خشک عادت کرده بود،‌ حالی شیر خشک هم برش خریده نمی‌توانیم."

به‌گفتهٔ این بانوی نظامی پیشین، مشکلات امنیتی و اقتصادی او را از نگاهی روحی در بدترین حالت قرار داده‌است.

خاطرهٔ ۲۵ ساله مادری‌که برعلاوهٔ مشکات اقتصادی بیماری فرزندش نیز بر نگرانی‌هایش افزوده، پیش از سقوط نظام جمهوری کارمند وزارت مالیه بود.

او با معاشی که دریافت می‌کرد برای شوهرش نیز زمینهٔ کار آزاد را فراهم ساخته بود، اما پس از حاکمیت طالبان کارش را از دست داد و مشکلات مالی سبب شد که شوهرش نیز نتواند کارش را ادامه دهد.

آرشیف، شماری از کودکان بی‌بضاعت
آرشیف، شماری از کودکان بی‌بضاعت

خاطره به رادیو آزادی گفت: "چهار طفل دارم، یک طفلم مریض است، سوء تغذی دارد و از ناحیهٔ سرش هم مشکل دارد، نه درآمد داریم و نه چیزی‌که برای طفلک‌ها ما برسیم، روز به روز بدتر شده می‌رود، قبلاً شوهرم اگر دستش می‌رسید یک کار می‌کرد، حال پنج هزار ندارد که ترکاری فروشی کند."

با این حال، فدراسیون جهانی صلیب سرخ از جامعهٔ جهانی خواستار کمک عاجل ۸۰ میلیون فرانک سوئیس برای حمایت از هلال احمر افغانستان برای ارائهٔ‌ کمک‌های اضطراری، خدمات صحی و کمک‌های بهبود به بیش از یک میلیون نفر در ولایات آسیب دیده از بحران‌ها شده‌است.

XS
SM
MD
LG