لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

اوچا: خطر شیوع بیماری کولرا در مناطق زلزله زدهٔ افغانستان قابل نگرانی است


ویرانی‌های بجا مانده و جان باخته‌گان زلزله اخیر در ولایت پکتیکا
ویرانی‌های بجا مانده و جان باخته‌گان زلزله اخیر در ولایت پکتیکا

اوچا، دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد می‌گوید، خطر شیوع بیماری کولرا در مناطق زلزله زدهٔ جنوب افغانستان قابل نگرانی است.

اوچا نگرانی کرده که پس از زلزله و زیان‌های وارد شده بنابر نبود آب پاک و مواد خوراکی در مناطق آسیب دیده، واقعات اسهال رو به افزایش است، اما در تلاش اند تا هرچه عاجل‌تر آب آشامیدنی پاک و دیگر کمک‌های بشری را به این مناطق برسانند.

در مناطق آسیب دیده، واقعات اسهال رو به افزایش است.

این سازمان در گزارش تازهٔ روزانهٔ خود به نقل از رامز الاکبروف هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشری برای افغانستان نوشته که قرار است در روز های آینده تیمی را برای حمایت از هماهنگی تلاش‌های رسانیدن کمک به مناطق آسیب دیده هدایت کند.

این اداره گفته تا کنون اندازه‌یی از کمک‌ها به آسیب دیده‌گان این زلزله رسیده‌است.

از سوی هم هزاران خانوادهٔ‌ بی‌جا شده از اثر زمین‌لرزه در ولایت‌های پکتیکا و خوست خواستار کمک‌های بی‌درنگ هستند.

ویرانی‌های بجا مانده از زلزله اخیر در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا
ویرانی‌های بجا مانده از زلزله اخیر در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا

دو تن از آسیب دیده‌گان در ولسوالی گیان پکتیکا که خانه‌های شان به گونهٔ‌ کامل از بین رفته و شمار زیادی از اعضای خانوادۀشان جان باخته می‌گویند، به کمک‌های شدید بشری به ویژه مواد خوراکی و سرپناه نیاز دارند.

باجان و عبدالرازق به رادیو آزادی می‌گویند: "خانه‌های ۹۰ درصد از مردم به گونهٔ کامل از بین رفته است، مردم شب گذشته را هم زیر باران سپری کردند، ما به سرپناه، دارو و مواد خوراکی شدیداً نیاز داریم."

"نیاز بیشتر به خیمه و مواد خوراکی داریم، زیرا همه مواد خوراکی زیر خاک شده‌اند."

از سویی هم وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان می‌گوید، سیلاب‌های ناشی از زلزله و بارنده‌گی شدید در روزهای اخیر صدها نفر را در مناطق مختلف افغانستان کشته و زخمی کرده‌است.

محمد نسیم حقانی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "زلزله و سیلاب‌های که در روزهای اخیر صورت گرفت، از اثر سیلاب‌ها ۲۲ هم‌وطن ما به شهادت رسید و نزدیک به ۱۰۰ تن زخمی شده‌اند. در همین حال، از اثر زلزله تعداد شهیدان به ۱،۰۰۰ تن رسیده و تعداد زخمی به ۲،۰۰۰ تن که زخمی‌های شدید و سطحی شامل آن می‌شوند، همین‌گونه نزدیک به ده هزار خانه از اثر این رویدادها تخریب شده‌اند."

ویرانی‌های بجا مانده از زلزله اخیر در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا
ویرانی‌های بجا مانده از زلزله اخیر در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا

اما رامز الاکبروف سرپرست نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان گفته، تا این دم کشته شدن بیش از ۸۰۰ تن در این زمین لرزه‌ها تأیید شده‌است.

او افزوده که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

تا این دم کشته شدن بیش از ۸۰۰ تن در این زمین لرزه‌ها تأیید شده‌است.

پیش از این سازمان ملل متحد گفته، پیش ‌بینی‌ها نشان می‌دهند که نزدیک به ۲،۰۰۰ خانه در نتیجۀ این زمین‌لرزۀ مرگبار ویران شده باشند.‌

تلاش کردیم که دیدگاه وزارت صحت عامهٔ طالبان را نیز در مورد تهدید بیماری کولرا در مناطق زلزله زده نیز داشته باشیم،‌ اما سخنگوی این وزارت به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

این زمین‌لرزه در ولایت‌های خوست و پکتیکا که شدت آن ۶،۱ درجهٔ ریشتر گفته شده، اوایل چهارشنبه شب هفتهٔ گذشته رخ داد که ویرانی‌های بی‌سابقهٔ از اثر آن در ولسوالی‌های مختلف این دو ولایت به میان آمد.

XS
SM
MD
LG