لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

کودکان؛ قربانیان خاموش زلزلهٔ جنوبشرق افغانستان


شماری از کودکان یک خانواده زلزله زده در جنوبشرق افغانستان
شماری از کودکان یک خانواده زلزله زده در جنوبشرق افغانستان

سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار آمار تازه یی از تلفات زلزله اخیر در جنوبشرق این کشور گفته است که ۱۵۵ کودک در این رویداد جان خود را از دست داده و ۲۵۰ کودک دیگر جراحت برداشته اند.

اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد( اوچا )می گوید، کودکان بیشتر در ولسوالی گیان پکتیکا متضرر شده اند که تا کنون زندگی در آنجا شکل عادی خود را نگرفته و در هر طرف ویرانی تکان های زلزله به مشاهده می رسد.


اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان گزارش داده است که در نتیجه این فاجعه طبیعی ۶۵ کودک پدران و مادران خود را از دست داده اند.

در این حال، ادارهٔ حمایت از کودکان ( سیف دی چلیدرن) گفته که آنها تلاش دارند، کودکانی را دو باره به خانواده های شان یکجا سازند که در نتیجه بروز اذحام ناشی از زلزله از خانواده های شان جدا شده اند.

این اداره همچنان در باره وضعت کودکان یتیم و بی سرپرست ابراز نگرانی کرده که با بد رفتاری مواجه نشوند. زیرا آنها اکنون کدام سرپرستی ندارند.

در نتیجه ویرا ن شدن خانه ها ٬ بسیاری از خانواده ها آواره شده و کودکان زیادی در مناطق زلزله زده بی سرپرست مانده و یا هم از خانواده های خود جدا شده اند
در نتیجه ویرا ن شدن خانه ها ٬ بسیاری از خانواده ها آواره شده و کودکان زیادی در مناطق زلزله زده بی سرپرست مانده و یا هم از خانواده های خود جدا شده اند


به نقل از کریس نیامندی رئیس سیف دی چلدرن گفته شده که کودکان آسیب دیده به حمایت فوری و دوامدار نیاز دارند تا از عواقب فشار های این حوادث٬ نجات یابند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد و دیگر نهاد های امدادرسان به کودکان، مواد خوراکه، شیر، آب پاک آشامیدنی و تابلیت های کلورین کمک کرده اند.

از سوی دیگر از شیوع بیماری کولرا که در میان کودکان به زودی سرایت می کند، هشدار داده شده است.

رحمت الله یکی از باشنده های ولسوالی گیان است.

او می گوید، در روستای آنها حدود ده تا دوازه خانواده هست که خانه های شان ویران شده است.

او در باره خسارات وارده به این روستا٬گفت:

«۶ شهید و ۶۵ زخمی دارند. تعدای از زخمی ها را به کابل برده و عدهٔ را به پیشاور. تعدادی آنها در اینجا { میدان هوایی خوست} آمده اند. خانه های شان به طور مکمل ویران شده است. یک بچه ای من هم شهید شده است».

شماری دقیق تلفات ناشی از این زلزله روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون مشخص نیست.

مقام های طالبان تعدادی کشته شدگان زلزله را ۱۱۵۰ تن گفته اند.

اما سازمان ملل متحد این شمار را ۷۷۰ نفر گزارش داده، ولی هشدار داده که تعداد کشته و زخمی های زلزله٬ ممکن افزایش یابند.

XS
SM
MD
LG