لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

نشست اعتراضی زنان؛ "نه خاموش نه ناپدید و نه هم کم می‌شویم"


آرشیف - اعتراض شماری از زنان در کابل
آرشیف - اعتراض شماری از زنان در کابل

در ادامهٔ واکنش‌ها به نتایج نشست سه روزه به گفته حکومت طالبان "علمای دین افغانستان" که در کابل برگزار شده بود، نهادی زیر نام مکتب انتقادی به روز یکشنبه در یک نشست اعتراضی با مخاطب قرار دادن طالبان خواست‌های‌شان را مطرح کردند.

آینور ازبیک، یکی از اشتراک کنندگان در این نشست گفت: "این را فراموش می‌کنند که سطح دانش زنان دو قران بیشتر از آن‌ها است، حضور زنان در جامعه مهم‌تر از خشونت و تفنگ است، با نفی کردن نفی نمی‌شویم، با کتمان کردن ما خودشان کتمان می‌شوند، شاید کشته شویم و یا هم اسیر شویم، و یا هم چند روزی خاموش ساخته شویم، اما برای ده‌‌ها زن مظلوم و بیچاره ده‌ها روز هشت مارچ را تجلیل خواهیم کرد. ما نه خاموش می‌شویم و نه ناپدید می‌شویم و نه هم کم می‌شویم."

نازیه سحر: زنان افغان امروز با آگاهی کامل برای مطالبهٔ حق‌شان وارد میدان شدند،

نازیه سحر یکی دیگر از اشتراک کنندگان این نشست اعتراضی ادعا می‌کند که جامعۀ افغانستان امروز با گروهی رو به رور است که در مقابل حرف‌های خلاف‌شان، به جای شنیدن و حل آن، مردم را شکنجه و زندانی و یا هم تهدید به کشتن می‌کنند.

او می‌گوید، زنان افغان برای مطالبهٔ همۀ حقوق‌شان به شمول آموزش دختران و کار زنان ادامه می‌دهند: "زنان افغان امروز با آگاهی کامل برای مطالبهٔ حق‌شان وارد میدان شدند، آن‌ها باید بفهمند ما برای خود به این کار ادامه می‌دهیم تا دروازه‌های مکاتب دختران را باز کنیم، زنان از خودشان نمایندگی کنند و اگر جامعهٔ انسانی به دست آمد برای‌شان هویت سیاسی و اجتماعی به دست آورند."

این زنان می‌گویند، طالبان و یا هیچ گروهی دیگر نظریات‌شان را بالای زنان عملی نکنند و به محروم کردن آنان از حقوق‌شان ادامه ندهند.


این در حالیست که چندی پیش سخنگوی حکومت طالبان گفته بود، در نشست علما سرنوشت مکتب‌های دخترانه روشن خواهد شد، اما با پایان یافتن نشست سه روزۀ علما به روز شنبه که از سوی طالبان برگزار شده بود، موضوع آموزش دختران و کار زنان مشخص نشد.

آنچه که دختران بالاتر از صنف ششم مکتب‌ها را نگران و ناامید کرده است.

فرشته، دانش‌آموز صنف دوزادهم یکی از مکتب‌های کابل به رادیو آزادی گفت: "امید ما همی بود که در این جرگه سرنوشت ما روشن خواهد شد، اما بدبختانه این گونه نشد، و این بسیار یک تصیم غیر عادلانه است."

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد دیدگاه تازهٔ وزارت معارف حکومت طالبان را داشته باشد، اما عزیز احمد ریان سخنگوی این وزارت تنها همین قدر به رادیو آزادی گفت که "در این مورد معلومات ندارد."

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در واکنش به این موضوع گفته است که طالبان باید مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند.

XS
SM
MD
LG