لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

زنان حامله در مناطق زلزله زدهٔ افغانستان به خدمات عاجل صحی نیاز دارند


اعضای یک خانواده در یکی از مناطق زلزله زده در جنوبشرق افغانستان
اعضای یک خانواده در یکی از مناطق زلزله زده در جنوبشرق افغانستان

یک نهاد مدد رسان سازمان ملل متحد می گوید که زلزله اخیر در پکتیکا و خوست شماری زیادی از زنان حامله را متاثیر ساخته که از جمع آنها برخی ها در ماه های اخیر بارداری شان اند و به مراقبت های صحی نیاز دارند.

اداره سلامت جنسی و باروری سازمان ملل متحد می گوید که زلزله مرگبار اخیر در ولایت های پکتیکا و خوست٬ حدود بیست هزار تن از زنان واجد شرایط بار داری را که حداقل دو هزار تن آنان حامله هستند٬ با دشواری هایی از جمله عدم دسترسی به خدمات صحی مواجه ساخته است.

صفحه انترنتی ویب ریلیف در این مورد نوشته که براساس تخمین اداره سلامت جنسی و باروری سازمان ملل٬ از جمع این تعداد زنان، ۶۴۰ زن حامله در فاصله سه ماهه‌گی زایمان قرار دارند.

به گفته این سازمان اینها آسیب پذیرترین زنانی اند که در دوران حاملگی و زایمان به خدمات و امکانات تخصصی صحی نیاز دارند و در صورت لزوم باید از آنها و نوزادان شان مراقبت فوری صورت گیرد.

سازمان ملل: ۶۴۰  زن حامله در مناطق زلزله زدهٔ افغانستان در فاصله سه ماهه‌گی زایمان قرار دارند.

این سازمان گفته که در همکاری با نهاد های دیگر پنج تیم سیار صحی را برای زنان در مناطق زلزله زده ایجاد کرده که در آن ارائه خدمات صحی به زنان هم شامل است.

حکمت الله عصمت رئیس صحت عامه طالبان در پکتیکا هم میپذیرد که زنان در مناطق زلزله زده به ویژه زنان حامله به مراقبت های صحی بیشتر نیاز دارند اما او شمار دقیق این زنان را نمی دانست.

آقای عصمت به رادیو آزادی گفت:

"در گیان و برمل که از زلزله متاثر شده در آن سروی دقیق نشده که به چی تعداد زنان باردار است اما در هر دو ولسوالی کمپ های صحی ایجاد کرده ایم که در آن قابله ها هم است و خدمات نسایی و ولادی هم ارائه میشود٬ اما زنان واقعا متاثر شده اند. "

در بسیاری از مناطق زلزله زده زنان دسترسی اندکی به خدمات صحی دارند و مجبور اند تا فاصله های طولانی را تا رسیدن به مراکز صحی بپیمایند
در بسیاری از مناطق زلزله زده زنان دسترسی اندکی به خدمات صحی دارند و مجبور اند تا فاصله های طولانی را تا رسیدن به مراکز صحی بپیمایند


او از ایجاد تیم های صحی ثابت و سیار در ولسوالی های گیان و برمل ولایت پکتیکا که بیشترین آسیب زلزله اخیر را متحمل شده اند، خبر داد و گفت که تیم های سیار صحی به خانه های مردم رفته و در میان آنها زنان قابله هم شامل اند که به نیازمندان کمک می کنند.

متخصصان نسایی و ولادی میگویند که این زلزله تاثیرات مخربی بر زنان به ویژه زنان حامله داشته و بسیاری از آنها تحت اضطراب استند که حتی میتواند باعث زایمان زودرس و حتی مرگ مادران شود.

داکتر مریم ځدران یکی از این متخصصان به رادیو آزادی گفت:

" خانم های که زلزله زده استند و نزدیک ولادت شان است ممکن ولادت زودرس بکنند چون استرس دارند طبعاً منطقه آفت دیده است شاید در برخی موارد نتوانند خود را به مرکز صحی برسانند که بعضا میتواند باعث از بین رفتن جنین شود یا هم مادر فوت کند."

به گفته اداره سلامت جنسی و باروری سازمان ملل متحد، در پنج تیم ایجاد شده سیار آنها که خدمات صحی را در مناطق زلزله زده فراهم می کند دوازده قابله هم شامل اند که اخیراً از سوی این اداره آموزش دیده اند و برای ارائه خدمات صحی برای مادران و نوزادان در پکتیکا مستقر شده اند.

گفته شده که از این میان شش قابله در شفاخانه ولایتی شرنه و شش تن دیگر آنها در ولسوالی های گیان و ارگون فعالیت می کنند.

زلزله مرگبار اخیر در افغانستان خسارات هنگفت جانی و مالی را به باشنده های پکتیکا و خوست وارد کرد که براساس آمار رسمی بیش از هزار تن در آن کشته شدند و حدود سه هزار خانه یا بگونه کامل و یا هم نسبی در آ ن تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG