لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

کمپاین جدید "مکاتب دختران را باز کنید" با استقبال گسترده رو به رو شده است


تعدادی از دانش آموزان در ولایت هرات
تعدادی از دانش آموزان در ولایت هرات

دانش آموزان دختر که توسط طالبان از ادامۀ تحصیلات فراتر از صنف ششم منع شده اند، امیدوارند که کمپاین تازه راه اندازی شده در شبکه های اجتماعی٬ راه را برای بازگشایی صنف های درسی آنها هموار کند.

از جمعه گذشته هزاران تن در شبکه های اجتماعی با هشتگ "مکاتب دختران را باز کنید" خواستار بازگشایی همۀ مکاتب دختران در افغانستان شده اند.

در این کمپاین شخصیت های مختلف از جمله خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، ورزشکاران و معلمین حضور دارند.

یک دانش آموز از ولایت کندهار که از افشای نامش خودداری کرده می گوید:

"ما به کمپاینی که برای آموزش دختران راه اندازی شده، زیاد خوشبین هستیم، زیرا امیدواریم که با این کمپاین طالبان بتوانند مکاتب دختران را باز گشایی کنند. گرچه فشار هایی زیاد بیرونی در این مورد بر طالبان وارد شده. ما نمیخواهیم فشار وارد کنیم، فقط در شبکه های اجتماعی این کمپاین را پیش می بریم، تا مکاتب دختران باز شود."

درخواست ها و اعتراضات گسترده در مرکز و ولایات تاکنون بر طالبان تاثیری نگذاشته است تا دروازه های مکاتب دخترانه را باز کنند.
درخواست ها و اعتراضات گسترده در مرکز و ولایات تاکنون بر طالبان تاثیری نگذاشته است تا دروازه های مکاتب دخترانه را باز کنند.


شماری دیگری از دختران دانش آموز که برای رفتن به مکتب دقیقه شماری می کنند، از کمپاین تازه راه اندازی شده در شبکه های اجتماعی استقبال کرده اند، اما گفته اند از صحبت با رسانه ها و افشای نام خود می ترسند.

از زمان مسدود شدن مکاتب دختران تا امروز ۲۹۶ روز میگذرد که طالبان در افغانستان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه ادامه تحصیل را نداده اند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی وزارت معارف طالبان در پاسخ به سوال در مورد بازگشایی همه مکاتب دختران نوشته که اطلاعات جدید ندارد.

شماری از رهبران طالبان گفته اند که با تحصیل دختران مخالف نیستند، بلکه صرف می خواهند یک محیط اسلامی مناسب برای دختران فراهم کنند. ولی با گذشت بیش از ده ماه هنوز معلوم نیست که این محیط اسلامی را چی وقت فراهم خواهند ساخت.

XS
SM
MD
LG