لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

رینا امیری: ادامه روش‌های ظالمانهٔ طالبان بر زنان سبب وضع تحریم ها شده است


رینا امیری نماینده خاص امریکا در امور دختران٬ زنان و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده خاص امریکا در امور دختران٬ زنان و حقوق بشر افغانستان

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده میگوید طالبان در نتیجه توسل به روشها و اعمالی که انجام می دهند٬ تحریم شده اند.

رینا امیری نمایندۀ خاص امریکا در امور دختران ، زنان و حقوق بشر افغانستان میگوید که طالبان٬ به خصوص در برابر زنان٬ روش ظالمانهٔ در پیش گرفته اند.

رینا امیری این اظهارات را درگفتگوی تازه با بی بی سی ابراز داشت و افزود:

" تحریم ها ومجازاتی که بالای طالبان وضع شده به حال خود باقیمانده ، این همه به علت روش ها واعمال خود طالبان است. طالبان زنان را طوریکه گزارشگر خاص ملل متحد چند روز پیش گفت نادیده گرفته اند. این ظالم ترین رژیم درجهان است."

خانم امیری افزود که زنان افغان با تبعیض جنسیتی روبرو اند وروشی که طالبان دربرابر زنان اختیار کرده اند درهیچ کشور اسلامی وجود ندارد.

این اظهارات ازسوی خانم امیری به روز دوشنبه درحالی ابراز شد که گردهمایی اخیر حدود چهار و نیم هزار عالم دین و بزرگان قومی که ازسوی طالبان درکابل دایر شد از رژیم آنها حمایت کرد و از جامعۀ جهانی و امریکا خواست که پول های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کنند.

در نشست علمای دینی طالبان که در کابل برگزار شده بود هیچ تصمیمی در مورد وضعیت زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه اتخاذ نشد
در نشست علمای دینی طالبان که در کابل برگزار شده بود هیچ تصمیمی در مورد وضعیت زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه اتخاذ نشد


حکومت امریکا حدود هفت ملیارد دالر و کشورهای اروپایی دو ملیارد دالر ازپشتوانه خارجی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده اند.

ولی رئیس جمهور امریکا جوبایدن در اوایل ماه فبروری تصمیم گرفت که سه ونیم ملیارد دالر را برای فراهم کردن کمک های بشری با افغان ها آزاد می سازد و متباقی را برای غرامت احتمالی بازماندگان قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا نگهمیدارد.

برعلاوۀ این تعزیرات ، برخی رهبران طالبان از جمله سرپرست وزارت داخله سراج الدین حقانی هنوز هم در فهرست سیاه قرار داشته و به خارج سفر کرده نمیتوانند.

طالبان بعد از برگشت به قدرت در تابستان گذشته برکار و تعلیم زنان محدودیت وضع کرده اند و به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه داده نشده که به آموزش خود ادامه دهند.

گردهمایی اخیر عالمان دینی وبزرگان قومی درکابل نیز کدام توصیۀ صریح دربارۀ آموزش دختران نداشت.


طالبان همواره می گویند که روی طرز العملی کار می کنند تا زمینه آموزش دختران در چوکات شریعت اسلامی مهیا شود.

دها زن فعال که در روز های اول برگشت طالبان به قدرت٬ برای حقوق زنان و دختران مظاهره کردند بازداشت شده اند. با اینکه طالبان مسئولت حبس آنها را نپذیرفت ولی برخی آنها بعد از چندین هفته توقیف رها شدند.

XS
SM
MD
LG