لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

امریکا: در بخش صدور ویزای خاص مهاجرت سهولت ایجاد شده است


پس از سقوط افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱ به دست طالبان، هزاران افغان منتظر انتقال به امریکا هستند.

بیشتر این افراد کسانی اند که در ۲۰ سال گذشته در بخش‌های نظامی و غیرنظامی با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند.

یک تن از این افراد که به علت آن‌چه که او تهدیدهای امنیتی در برابر خودش می‌نامد نمی‌خواهد نامش در گزارش نوشته شود می‌گوید، ماه‌ها است در انتظار قبول شدن کیس اس‌ای وی‌اش است.

او می‌گوید چند سال با نظامیان امریکا در افغانستان همکار بوده و با تهدید جدی امنیتی مواجه است: "وعده می‌کنند که کارهای تان در جریان است و ما همراه کانگرس، وزارت خارجه و وزارت دفاع، تا حال کدام نتیجه نگرفتیم و منتظر هستیم، مشکلاتی که اینجا داریم بی‌حد است."

این در حالیست که روز گذشته انتونی بلینکن وزیر خارجه و الخادرو ان مایورکاس وزیر امنیت داخلی امریکا از تسریع روند ویزای خاص مهاجرت (اس‌آی وی) برای افغانان خبر دادند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

در بیانیۀ مشترک این مقام‌های امریکا آمده است که متقاضیان جدید برنامۀ (اس‌آی‌وی) افغانستان تنها باید یک فرم اصلاح شده دی اس-۱۵۷ را به عنوان درخواست ( اس‌آی‌وی) خود ارسال کنند و آنان دیگر نیازی به ارسال فورم ای-۳۶۰ دادخواست برای وضعیت مهاجرت ویژه، با خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده ندارند.

در این بیانیه هدف از تسریع روند ویزای خاص مهاجرت امریکا به افغانان تعهد امریکا به همکاران افغانش عنوان شده است.

همچنان در این بیانیه آمده که تسریع این روند به خاطر حفظ امنیت ملی امریکا، هیچ یک از بررسی‌های قوی امنیتی پیش از صدور ویزا را کاهش نمی‌دهد و یا حذف نمی‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا سال پیش برنامۀ پذیرش افغانانی را که با آنان همکار بودند اعلان کرد.

هرچند شمار زیادی در ۱۱ ماه اخیر به امریکا رسیدند، اما صدها افغان دیگر در داخل و بیرون از افغانستان در انتظار تعیین سرنوشت‌شان برای رفتن به امریکا هستند.

به تازه‌گی دیشب شماری از مقام‌های امریکایی در یک نشست خبری با شماری از رسانه‌ها به شمول رادیو آزادی گفتند که تاکنون حدود هشتاد هزار افغان به امریکا انتقال داده شده اند و تلاش‌ها جریان دارند تا امکانات مورد نیاز به آنان فراهم شوند.

این مقام‌هاکه نخواستند نام‌های‌شان در گزارش‌ها گرفته شوند گفتند که حکومت امریکا از این میان به بیش ۷۱ هزار نفر جواز کار صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG