لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

روزنامه ایندیپندنت: آیا شبکه القاعده در افغانستان فعال است؟


تصویر آرشیف: روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا
تصویر آرشیف: روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا

شکستن سکوت حکومت طالبان در مورد کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، پایتخت افغانستان، توجه شماری از نشریه های غربی از جمله روزنامۀ ایندیپندنت را جلب کرده است.

حکومت طالبان پنجشنبه با پخش اعلامیه ای ادعا کرد که در بارۀ "آمدن و سکونت" ظواهری در کابل هیچ اطلاعی ندارد.

روزنامۀ ایندیپندنت

  • روزنامۀ ایندیپندنت به نقل از سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه نوشته است که طالبان در مورد حملۀ طیارۀ بی سرنشین در کابل تحقیق می کنند.

روزنامه در ادامه از شاهین همچنان نقل قول کرده است که در صورت تکرار این چنین حملات، ایالات متحده مسئول عواقب آن خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اول ماه آگست اعلام کرد که ظواهری در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در سی و یکم ماه جولای در یک خانه در کابل کشته شد.

ایندیپندنت: سوال های زیادی در مورد کشته شدن الظواهری در کابل وجود دارد

حکومت طالبان پیش از این مدعی شده است که بر تمامی کشور کنترل دارد و اجازه نمی دهد که گروه‌های هراس افگن تهدیدی را متوجه همسایگان و غرب کند.

در اعلامیۀ پنجشنبه حکومت طالبان کشته شدن ظواهری در کابل تایید یا رد نشده، اما آمده است که در بارۀ حملۀ طیارۀ بی سرنشین تحقیق جدی و همه جانبه می کنند.

ایندیپندنت نوشته است که کشته شدن رهبر القاعده در منطقۀ مجلل کابل پرسش ها را به میان آورده است، مثلاً شبکۀ القاعده در آنجا فعال است یا برایش در خاک افغانستان پناه داده شده است.

نشریهٔ دیده بان حقوق بشر

  • دیده بان حقوق بشر در مطلبی نوشته است که بحران اقتصادی در افغانستان سبب گرسنگی گسترده در این کشور شده است.


در مطلب می خوانیم تا زمانی که ایالات متحده و دیگر کشور‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی قانونی و تسهیل کمک‌های بشردوستانه، محدودیت‌ها بر سکتور بانکی افغانستان را کاهش ندهند، بحران بشری افغانستان به گونۀ موثر حل نخواهد شد.

در ادامه آمده است که ایالات متحده و دولت‌های دیگر از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ماه آگست، اعتبار بانک مرکزی افغانستان را لغو کردند.

به نوشتۀ نویسنده، کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، بر گفت و گو‌های کنونی میان افغانستان و ایالات متحده نباید سایه بیفگند، گفت و گو هایی که به گفتۀ نویسنده، هدفش دست یافتن به یک توافق فوری برای تسهیل فعالیت‌های تجارتی قانونی مردم عادی است.

نشریه حقوق بشر: مشکلات اقتصادی سبب بحران گسترده و فقر در افغانستان شده است

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، حدود ۹ میلیارد دالر از داارایی های بانک مرکزی افغانستان، در بیرون از این کشور منجمد شده است.

در مطلب به نقل از جان سیفتن، مسئول بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر آمده است که بحران گرسنگی و صحی در حال گسترش در افغانستان، موضوع جدی ای است که به گفتۀ او به سیستم بانکداری مرتبط است.

به گفتۀ او، صرف نظر از این که طالبان در نزد دولت‌های خارجی چه اعتبار دارند و چه موضعی اختیار کرده اند، تحریم‌های اقتصادی جهان، افغانستان را به سوی یک فاجعه سوق می دهد و افغانان را بیشتر زیانمند می کند.

در ادامه به نقل از آقای سیفتن گفته شده است که به نظر می رسد که طالبان با وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران علاقمند جلوگیری از گرسنگی نیستند.

او افزوده است که اگر رهبری طالبان دنبال کسب مشروعیت است، نیاز دارد تا در مورد اولویت‌های خود غور کند.

XS
SM
MD
LG