لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

روزنامۀ گاردین: درخانهٔ که الظواهری می‌زیست٬ قبلآ یک امریکایی زنده‌گی می‌کرد


تصویر از منطقه یی که رهبر شبکه القاعده در آن زنده گی می کرد
تصویر از منطقه یی که رهبر شبکه القاعده در آن زنده گی می کرد

روزنامۀ گاردین

  • روزنامۀ گاردین نوشته است، در خانۀ که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در منطقۀ مجلل شیرپورِ کابل کشته شد، زمانی دان سماک، یک شهروند امریکا زندگی می کرد.


به نوشتۀ روزنامه، سماک گفته است هنگامی که در یک پروژۀ کمک رسانی حکومت امریکا در افغانستان وظیفه داشت، در این خانه بود و باش می کرد.

روزنامه می نویسد،سماک، سرباز کهنه کار دوران جنگ عراق سال های سال به عنوان غیرنظامی در افغانستان کار کرده بود.

سماک گفته است که منظرۀ ویلا تماشایی بود و با نگاه به بیرون، از آغاز روز لذت می برد، حسی که به نوشتۀ روزنامه٬ ظواهری، تروریست تحت پیگرد نیز داشت.

دان سماک امریکایی: خانه یی که الظواهری می زیست منظرهٔ زیبایی داشت

سماک در یک مصاحبۀ تلیفونی به گاردین گفته است که بر اساس گزارش ها، سی آی ای اطلاع داشت که ایمن الظواری ایستادن در بالکن این ویلا را می پسندید. سماک افزوده است یقیناً که چنین بوده، زیرا بالکن قشنگی بود.

دان سماک افزوده است، زمانی که هوای معمولاً دود آلود کابل صاف میبود، می توانستید از طرف صبح کوه ها را ببینید. او در ادامه گفته است که برای حفظ حریم شخصی، تراس را می پوشاند و بنابرین در چنین وضعیتی قابل دید نمی بود، مگر این که کسی واقعاً می خواست که توجه کند.

در مطلب می خوانیم که این خانه در محلۀ واقع بود که بخاطر غصب زمین ها توسط جنگسالاران و نخبگان تکنوکرات نظام جمهوری که تابستان گذشته سقوط کرد، مشهور است.

به نوشتۀ روزنامه، با افزایش جنگ، بسیاری از ویلا های که روی قطعه های کوچک زمین ساخته شده بودند، از سوی سازمانهای غیرحکومتی و قراردادیان مانند کارفرمای سماک به کرایه گرفته شدند.

نشریۀ ریلیف وب

  • نشریۀ ریلیف وب نوشته است که موج تازۀ تب دنگی در افغانستان تایید شده است.


به نوشتۀ نشریه، تنها در ولایت ننگرهار، ۶۴ واقعۀ این بیماری بین ۱۲ جون تا ۳۰ جولای گزارش شده است.

نشریه می نویسد که از میان ۶۴ واقعۀ گزارش شده، ۴۷ تن زنان و دختران و همۀ شان بالاتر از پنجسال استند.

در ادامه به نقل از داکتر لو دپنگ، نمایندۀ سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته شده است که بنابر منازعۀ روان، مصیبت های طبیعی و شیوع بیماری ها، افغانستان با مشکلات بشری پیچیدۀ اضطراری دست و پنجه نرم می کند.

XS
SM
MD
LG