لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

یک امیدواری تازه؛ وزارت معارف: کار برای بازگشایی مکاتب دختران ادامه دارد


تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان

با افزایش فشار های داخلی وخارجی برای بازگشایی مکاتب دختران ، مقامات طالبان می گویند آنها مخالف آموزش دختران نیستند اما برخی مکاتب به علت محدودیت های فرهنگی مسدود مانده است.

نورالله منیر سرپرست وزیر معارف حکومت طالبان به خبرنگاران در خوست دیروز گفت حساسیت های اجتماعی سبب تاخیر بازگشایی مکاتب دختران شده است :

" امارت اسلامی افغانستان کدام مخالفتی با تعلیم دختران ندارد ونه درمورد کدام ملاحظۀ شرعی دارد. ولی دراصل درمناطق دور دست افغانستان هرچند مردم مخالف تعلیم دختران نیستند اما دربرابر خارج شدن دختران از خانه حساسیت دارند. پس امارت اسلامی افغانستان کوشش می کند که قناعت سایر مردم خود را درخصوص حاصل کند وانشاء الله این پروسه آغاز خواهد شد."

آقای منیر دقیقا نگفت که این پروسه چه زمانی آغاز می شود اما درحالیکه وی ازحساسیت های اجتماعی در مناطق دور دست صحبت میکند ، دختران بالاتر از صنف ششم حتی در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت کابل جای که چنین حساسیت ها اندک است نیز اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند.

وزارت معارف حکومت طالبان چندین بار وعده یی بازگشایی مکاتب دختران را داده است٬ اما هیچ یکی از وعده های که در جریان یک سال گذشته داده شده است٬ جنبهٔ عملی نیافته است
وزارت معارف حکومت طالبان چندین بار وعده یی بازگشایی مکاتب دختران را داده است٬ اما هیچ یکی از وعده های که در جریان یک سال گذشته داده شده است٬ جنبهٔ عملی نیافته است

اکثریت دختران با محروم شدن از ادامه آموزش مایوس شده اند . منوره قریشی می گوید آرزو داشت بعد از فراغت از لیسه در رشته ژورنالیزم تحصیل کند ولی اکنون برای حق خود دادخواهی می کند.

"مگر طالبان می خواهند ما را حذف کنند . اگر دروازه های مکاتب به روی ما بازنشود ما مجبور می شویم به روی جاده ها بریزیم ودادخواهی بکنیم . سر می دهیم ولی حذف شدنی نیستیم."

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان: انشا الله پروسهٔ بازگشایی مکاتب دختران آغاز خواهد شد

رحمن الله ذکی یکتن از باشندگان ولایت پکتیکا نیز درصحبت خود با رادیو آزادی اجازه ندادن به تعلیم دختران را یک اشتباه درحق دختران و افغانستان می خواند:

" تصمیم طالبان که به مکاتب دختران اجازه نداده اند ما را خیلی متاثر ساخته است. این یک تصمیم نادرست درحق افغانستان و آیندۀ دختران افغانستان است ما می خواهیم که آنها هرچه زود تر به دختران آجازه آموزش بدهند ."

برخی ها به این باور اند که منع ادامۀ آموزش دختران یک تصمیم سیاسی است. حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان درگفتگوی اخیر خود با مجلۀ دیرشپیگل جرمنی ادعا کرد که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم درافغانستان بنا به دستور پاکستان منع شده است.

آقای کرزی افزود که این یک تصمیم سیاسی است و کدام ارتباط با اسلام ندارد. وی با توضیح بیشتر گفت که منع دختران از تعلیم به معنای منزوی ساختن هرچه بیشتر افغانستان است واینکه به پای خود نیاستد.

طالبان دربارۀ این اظهارات آقای کرزی چیزی نگفته اند ولی قبلا گفته بودند که تلاش می کنند تا زمینه آموزش و کار درچوکات شریعت اسلامی برای دختران وزنان مهیا شود.

XS
SM
MD
LG